لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۹

قدیر: ۵۰ خانواده از جنگجویان ایغور در هسکه مینه جابجا شده‌اند


معاون اول ولسی جرگه افغانستان می‌گوید: در ننگرهار علاوه بر داعش گروه‌های جنگ طلب خارجی دیگر نیز فعال است و در ولسوالی هسکه مینه به تازگی ۵۰ خانواده ایغوری جابجا شده‌است.

ظاهر قدیر که روز دوشنبه ریاست جلسه این جرگه را بر عهده داشت گفت که حضور جنگجویان خارجی در افغانستان یک پروژه خطرناک بین‌المللی بوده که از بین بردن این گروه‌ها کار آسان نیست.

آقای قدیر همچنان ادعا کرد که حکومت در راستای مبارزه علیه داعش در کشور هیچ دستآوردی ندارد.

" حکومت تعرض می‌کند طرف منطقه را رها می‌کند می‌رود طرف کوه حکومت که دو شب را تیر کرد داعش دوباره در مناطق می‌آید یک قدم هم تا کنون پیشرف نشده‌است و هیچ منطقه هم از دست‌شان گرفته نشده است."

آقای قدیر می‌افزاید، داعش یک بازی منظم جهانی است و اکنون این بازی در کنار ننگرهار به ولایت‌های شمال و شمال شرقی نیز در حال اجرا است.

نزدیک به ۱۶ ماه پیش جنگجویان داعشی در ولسوالی‌های شینوار ننگرهار سر بلند کردند و در مدت کم توانستند فعالیت‌های شانرا در ولسوالی‌های هسکه مینه، نازیان، سپین غر، کوت و بتی کوت این ولایت گسترده کنند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

رئیس جمهور غنی نیز روز جمعه از قول اردوی ۲۰۱ سیلاب در شرق افغانستان دیدن کرد و در نشست با مردم ننگرهار، برای از بین بردن کامل داعش در جریان چند هفته خبر داد.

ظاهر قدیر که تازه از ننگرهار آمده می‌گوید: در مدت کم از بین بردن داعش ناممکن است.

از سوی هم وزارت دفاع افغانستان تأکید می‌کند که بخاطر از بین بردن جنگجویان خارجی به شمول گروه داعش تدابیر جدی گرفته شده‌است.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که تلاش اینست تا هر چه زودتر داعش در افغانستان نابود شود.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

"در کنار داعشیان اکثراً جنگجویان خارجی است، ما همواره گفتیم که از هر ده جنگجوی داعشی ۶ یا ۷ تن آن خارجی اند هر چند داعش در ننگرهار شکست خورده اما در بعضی نقاط حضور دارند ما برای از بین بردن کامل آنان تصمیم داریم تا عملیات بزرگ را راه اندازی کنیم."

آقای وزیری می‌گوید: عملیات شفق در مبارزه با داعش کامیاب شده و در نتیجه این عملیات ولسوالی‌های حصارک و خوگیانی از وجود جنگجویان داعش به گونه کامل تصفیه شده‌است و عملیات بر ضد این گروه در ولسوالی‌های دیگر نیز جریان دارد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG