لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۹

مدقق: ۴۰ در صد آب‌های زیر زمینی کابل غیر صحی است


ادارۀ حفاظت از محیط زیست افغانستان از وضعیت آلوده و غیر صحی آب‌های زیر زمینی شهر کابل نگران است.

مسئولان این ادار می‌گویند که هم اکنون ۴۰ درصد آب‌های زیر زمینی شهر کابل غیر صحی است و این وضعیت برای آنان نگران کننده‌است.

عبدالولی مدقق معاون ادارۀ حفاظت از محیط زیست روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، نیاز است دولت دسترسی به آب پاک و صحی را در اولویت‌های کاری‌اش قرار بدهد.

عبدالولی مدقق
عبدالولی مدقق

وی افزود:

"در برخی ساحات فیصدی موجودیت باکتریا‌ها یا مواد کیمیاوی زیاد هستند، این نگرانی وجود دارد در مجموع فیصدی را که ادارۀ محیط زیست اعلام کرده در حدود ۴۰ درصد هنوز هم این تصور وجود دارد."

نبود کانالیزسیون، غیر معیاری بودن چاه‌های فاضلاب، وجود زباله‌ها و کثافات در شهر، نبود آب در دریای کابل، تراکم نفوس و استفادۀ اعظمی کود کیمیاوی از عواملی اند که به گفته مسئولان ادارۀ حفاظت از محیط زیست، سبب آلوده شدن آب‌های زیر زمینی شده‌است.

مسئولان این اداره می‌گویند، آب‌های زیر زمینی شهر کابل در مقایسه با ۱۴ سال پیش، ملوس تر و آلوده تر شده‌است.

هر چند برای دسترسی به آب های صحی بخشی از کمک‌های جامعۀ جهانی به‌ ویژه جرمنی در بیش از یک دهۀ گذشته بوده اما با وجود مصارف میلیون‌ها دالر هنوز هم شماری از پایتخت نشینان به آب صحی دست‌رسی ندارند و این مسئله به گفته آگاهان امور، خدمات ادارات مربوط داخلی و خارجی را زیر پرسش می‌برد.

پردیس رسولی متخصص محیط زیست به رادیو آزادی گفت که دولت و نهاد‌های مسئول نتوانسته اند برای صحی شدن آب‌های زیر زمینی یک طرح را روی دست بگیرد.

وی می‌افزاید:

"در کل آب‌های زیر زمینی کابل به یک وضعیت بدی قرار دارد، ساکنین شهر کابل را به تهدید جدی مواجه ساخته‌است."

در همین حال وحیدالله مایار سخنگوی وزارت صحت عامه می‌گوید که آلوده شدن آب‌های زیر زمینی زندگی هزاران تن را تهدید می‌کند.

به گفته وی، در برخی محلات شهر کابل در عمق کمتر یعنی ۴ و ۵ متری آب بیرون می‌شود، ولی این آب آلوده است و باعث انتقال بیماری‌های باکتریایی می‌شود.

با این همه، انجنیر محمد نعیم توخی رئیس هایدروجیالوجی ( آب‌های زیرزمینی) وزارت انرژی و آب می‌گوید که برای رفع این چالش روی مسودۀ پالیسی مدیریت و انکشاف منابع آب‌های زیر زمینی افغانستان کار می‌کنند.

وی گفت:

"دیروز ما جلسۀ خود را دایر کردیم در چندین مورد بود که یکی از مواردش پالیسی بازنگری شدۀ آب های زیرزمینی بود که انشاالله در آیندۀ نزدیک مسوده اش در دسترس سکرتریت تخنیکی شورای اراضی و آب قرار می‌گیرد و عنقریب نهایی شده و منحیث یک سند استفاده خواهد شد."

پردیس رسولی متخصص محیط زیست تأکید دارد که حکومت هرچه زودتر سیستم فاضلاب را که عامل اصلی آلوده شدن آب‌های زیر زمینی است، طرح و اجرا کند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG