لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۲

زنان قربانی تریاک افغانستان می‌شوند


واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست در شمارۀ اخیرش مقاله را درمورد جنگ افغانستان به نشر رسانیده تحت عنوان جنگ علیه طالبان بهتر از آنچه که انتظار آن می‌رفت، به پیش می‌رود.

به نوشته روزنامه نیروهای افغان و امریکایی پلان سرکوب شورش‌های طالبان را جدی تر ساخته و ستراتیژی جدیدی عملیات تهاجمی را وسعت می‌بخشند که به نظر می‌رسد تلاش‌های طالبان را برای پیشرفت در میدان جنگ خنثی می‌سازد.

واشنگتن پُست می‌نویسد، تحرک جنگ پانزده ساله در افغانستان در بهار امسال زمانی تغییر کرد که رئیس جمهور اوباما برای اولین بار دستور حمله هوایی را داد که در آن، رهبر طالبان در خاک پاکستان کشته شد.

بر اساس اسناد امنیتی که به دست واشنگتن پُست رسیده است، قوای خاص افغان در چهار ماه گذشته ده‌ها قوماندان ارشد و میانه رتبه طالبان را در حملات هوایی هدفمند یا تهاجم‌های زمینی کشته اند.

واشنگتن پُست از قول مقامات و تحلیلگران افغان می‌نویسد، این عملیات‌ها بخشی از تلاش‌های وسیعتر قوای افغان به حمایت بیشتر هوایی امریکا به هدف آن است که با طالبان بیشتر به حیث یک دشمن خارجی دیده شود نسبت به یک گروه شورشی داخلی که در برابرش از تحمل نظامی کار گرفت.

در نتیجه این کار به گفته مقامات و تحلیل گران، نشانه های دیده می‌شوند که طالبان در این تابستان تحت فشار شدید قرار دارند و قوای امنیتی افغان، حداقل قطعات خاص افغان، بلاخره به یک نیروی آماده جنگ مبدل شده اند.

انستیتوت گزارش دهی درمورد جنگ و صلح

انستیتوت گزارش دهی درمورد جنگ و صلح مقاله را درمورد مشکل مواد مخدر در افغانستان به نشر رسانیده تحت عنوان زنان قربانی تریاک افغانستان می‌شوند.

مقاله از بی بی روشن یک زن افغان حکایت می‌کند که مادر سه فرزند بوده، باشنده ولسوالی زیباک بدخشان است و از هشت ساله گی معتاد به تریاک بوده است.

والدین بی بی روشن که خود معتاد بودند او را معتاد تریاک ساخته بودند.

روشن حال خود با اطفالش چنین می‌کند.

روشن می‌گوید زمانیکه اولادهایم در خانه سر و صدا و شوخی می‌کنند آنها را کمی تریاک می‌خورانم تا آرام شده و بخوابند.

روشن می‌گوید در هر ۲۴ ساعت ۲۰ گرام تریاک می‌خورد.

به نوشته مقاله گمان می‌رود هزاران زن در ولایت بدخشان که کشت کوکنار در آن وسیع است، روزانه تریاک استفاده می‌کنند.

گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا نیز در شماره اخیرش مطلبی را درمورد زنان افغان به نشر رسانیده و در آن از زهرا یگانه یک زن جوان نوشته است که در طفولیت عروسی کرده بود و حال از قصه اش برای آزادی زنان افغان استفاده می‌کند.

زمانیکه زهرا طفل بود مادرش او را سه بار لت و کوب کرده بود، یکبار زمانیکه پطنوس پیاله ها از دستش افتاده بود، و دو بار زمانیکه مصروف خواندن کتاب بینوایان ویکتور هوگو بود و دیگ وی سوخته بود.

گاردین می‌نویسد، زهرا یازده ساله بود، کتاب را دوست داشت و در مهاجرت در ایران بزرگ شد.

مادرش به وی آموخت چگونه غذا بپزد ولی عشق اصلی زهرا ورق‌های کتاب بود.

بعداً زمانیکه زنده‌گی وی برزخی از خشونت و اذیت بود غذا پختن و ادبیات او را نجات داد.

گاردین می‌نویسد زهرا یگانه در کتاب اش که پُر فروش ترین کتاب در افغانستان شده است، قصه زنده‌گی خود را می‌نویسد.

کتاب نور خاکستر که در ماه مارچ منتشر شد، مخلوطی از افسانه ها و خاطرات دردآور طعمی ظلمی است که به گفته زهرا، تقریباً هر زن افغان آنرا چشیده است.

XS
SM
MD
LG