لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۸

افزایش جرایم جنایی مردم بلخ را نگران ساخته است


افزایش میزان جرایم جنایی در مزارشریف و ولسوالی های چهارده گانه بلخ سبب نگرانی مردم بلخ شده‌است.

ساکنان مزارشریف شکایت دارند که از چند ماه به اینسو دزدی، اختطاف، قتل و فعالیت‌های مسلحانه در ولایت بلخ افزایش یافته و مردم نیز نگران امنیت جان و مال خود شده‌اند.

آنان می‌گویند که در جریان روز از سوی افراد موتر سایکل سوار وسایل شان از داخل شهر مزارشریف به سرقت برده می‌شود و نیز باندهای وجود دارند که وسایط نقلیه مردم را دزدی می‌کنند.

ساکنان بلخ بی توجهی نیروهای امنیتی را عامل اساسی بروز این مشکلات جنایی می‌دانند.

چند تن از ساکنان مزارشریف در رابطه به رادیو آزادی گفتند:

"خالد استم، جرایم نه تنها در مزار شریف بلکه در ولسوالی‌ها هم افزایش یافته چند قبل شاهد بودید، که یک سارنوال را در مسیر راه دولت آباد ترور کردند، سه طفل در ولسوالی دهدادی کشته شدند و چند قتل در داخل شهر صورت گرفت. این مسایل ما را نگران ساخته است. "

"نام من قیس است باشنده دهدادی استم، در جریان روز اموال ما را افراد موتر سایکل سوار دزدی می‌کنند، در مقابل پولیس این کار صورت می‌گیرد و دیگر این که موتر و وسایط نقلیه را یک عده باند ها وجود دارند که سرقت می‌کنند."

"منیر نام مه است از مزارشریف استم، بی توجهی مسئولان امنیتی سبب شده که ناامنی زیاد شود، مردم هر چه بخواهند انجام می‌دهند، دزدی، قتل و کشتار مسلحانه باور کنید نسبت به هر وقت زیاد شده‌است."

با این حال مقامات قوماندانی امنیه بلخ نیز افزایش جرایم جنائی در این شهر را پذیرفته می‌گویند که آنان در تلاش محو آن هستند.

عبدالرزاق قادری آمر امنیت قوماندانی امنیه بلخ به رادیو آزادی گفت که بیشتر از هر زمان دیگر قتل و دزدی در این ولایت افزایش یافته و آن هم عوامل مختلف دارد.

آقای قادری گفت که اکثراً در اثر اختلافات فامیلی افراد کشته می‌شوند و در بعضی از موارد مخالفین کارمندان دولتی را در مسیر راه‌ها هدف حملات مسلحانه قرار داده و به قتل می‌رسانند.

عبدالرزاق قادری آمر امنیت قوماندانی امنیه بلخ
عبدالرزاق قادری آمر امنیت قوماندانی امنیه بلخ

وی گفت:

"عوامل مختلف دارد، بخصوص افزایش قتل در مزارشریف اکثراً مخالفین کارمندان دولتی را هدف قرار می‌دهند و دیگر قتل‌های صورت گرفته دلیل اش خصومت‌های خانوادگی بوده‌است."

اعضای شورای ولایتی بلخ نیز افزایش جرایم جنایی در این ولایت را پذیرفته می‌گویند که نبود زمینه های کار برای جوانان و حاکمیت وضعیت بد اقتصادی سبب افزایش خشونت در جامعه شده و میزان جرایم جنایی را بالا برده‌است.

هاشم اعظیمی یک عضو شورای ولایت بلخ به رادیو آزادی گفت که مساعد ساختن زمینه کار برای جوانان و مشارکت آنان در فعالیت‌های دولتی سبب کاهش این جرایم خواهد شد.

این در حالیست که به قول آگاهان نه تنها بیکاری سبب افزایش جرایم جنایی در بلخ شده بلکه هزاران جوان افغان را در این ولایت مبتلا به مواد مخدر نیز ساخته است.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG