لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۳

آمادگی حکومت برای پیشبرد مذاکرات صلح با حزب اسلامی


شورای عالی صلح افغانستان بار دیگر گزارش‌های را مبنی بر اینکه گفتگوهای صلح میان حکومت و حزب اسلامی به بن بست روبرو شده رد می‌کند و می‌افزاید که حکومت حاضر به پیشبرد گفتگوها با این حزب است.

امین الدین مظفری سخنگوی این شورا روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که آنان انتظار دارند تا طرف مقابل گفتگوها موافقتنامه صلح را امضا کند.

وی گفت:

"تا هنوز هیچ نوع اظهار نظر که گویا موانع در امضای تفاهمنامه بوده باشد برای ما این چنین پیام نرسیده و امیدوار هستیم که عنقریب پس از امضای تفاهمنامه مراجعه کرده و پروسه به مرحله نهایی برسد."

چندی قبل حکومت افغانستان و هیئت حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار روی توافقنامۀ ۲۵ ماده‌ای در مورد صلح توافق کردند و حکومت گفت که به زودی آقای حکمتیار وارد کابل خواهد شد.

محمد خان معاون اول ریاست اجرائیه حکومت افغانستان
محمد خان معاون اول ریاست اجرائیه حکومت افغانستان

اما هنوز هم از گفتگوهای صلح با گلبدین حکمتیار خبری نیست و پیش از آن محمد خان معاون اول ریاست اجرائیه افغانستان گفته است که آقای حکمتیار در رابطه به صلح خواست‌های تازه را مطرح کرد که برای حکومت این کشور پذیرفتنی نیست.

تقسیم اوقات مشخص برای خروج نیروهای خارجی، پایان دادن به کار حکومت وحدت ملی پس از تکمیل دو سال و برگزاری انتخابات ولسی جرگه بر بنیاد سهم احزاب به گفته محمد خان از خواست‌های عمده حزب اسلامی بوده‌است.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در یک پیام به مناسبت عید از رئیس جمهور اشرف غنی خواسته بود که فرصت بمیان آمده بخاطر صلح را از دست ندهد.

از سوی هم امین کریم عضو هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی به برخی رسانه ها گفته است که توقع دارند تا هر دو طرف تا دو هفته آینده دور سوم گفتگوها را آغاز کنند.

اما احمد سعیدی کارشناس سیاسی به این باور است که گلبدین حکمتیار انتظار دارد تا سرنوشت حکومت وحدت ملی پس از تکمیل شدن دو سال آن روشن شود.

احمد سعیدی کارشناس مسایل سیاسی
احمد سعیدی کارشناس مسایل سیاسی

وی افزود:

"دوستان آقای حکمتیار یعنی ترکیه، پاکستان و عربستان سعودی به آقای حکمتیار مشوره دادند که شما حوصله کنید که بعد از دو ماه سرنوشت این حکومت به کجا میرود و شما که میروید جایگاه شما در کجا خواهد بود واقعیت امر اینست."

اما اینکه چه زمانی بار دیگر روند گفتگوهای صلح میان حکومت و رهبری حزب اسلامی آغاز می‌شود و آیا اینکه موافقتنامه صلح از سوی رئیس جمهور غنی و گلبدین حکمتیار امضا خواهد شد یا خیر، پرسشی است که گذشت زمان به آن پاسخ خواهد داد.


گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG