لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۲

امریکا در تحقیقات در مورد کودتای نافرجام، به ترکیه کمک می‌کند


حکومت امریکا به ترکیه وعده داده‌است که در تحقیقات در مورد کودتای نافرجام در این کشور کمک می‌کند.

رئیس جمهور امریکا بارک اوباما دیروز با رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان تیلیفونی صحبت کرده و نظر وی را در مورد تحقیقات در بارۀ کودتای نافرجام اخیر در این کشور پرسیده‌است.

بارک اوباما دیروز با اردوغان تیلفونی صحبت کرد.
بارک اوباما دیروز با اردوغان تیلفونی صحبت کرد.

در این مورد روز گذشته سخنگوی قصر سفید جاش ارنست به خبرنگاران در واشنگتن توضیحات داده گفت:

"رئیس جمهور اوباما برای وضاحت بیشتر در تحقیقات جاری در مورد این واقعه تعهد هر نوع همکاری لازمی را داده‌است. یکی از خواسته‌های خاص رئیس جمهور اوباما این بود که در مورد متهمین در ارتباط با این واقعه تحقیقات همه جانبه و شفاف صورت بگیرد."

رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از ترکیه خواسته‌است که در اقدامات جوابی به کودتای نافرجام، حاکمیت قانون را در نظر بگیرد.

این ادارۀ سازمان ملل متحد در مورد بیانات اخیر رئیس جمهور ترکیه که گفت شاید حکم اعدام را دوباره در این کشور جاری کند، اظهار نگرانی کرد.

کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد زید رعد الحسین دیروز گفت تحقیق کننده‌گان مستقل باید به تمام توقیف خانه‌ها و زندان‌ها بروند و شرایط این جاها را بررسی کنند و در این مورد هم تحقیق نمایند که آیا به اسیران اجازه تماس با وکلا و اعضای خانواده‌های شان داده می‌شود.

الحسین: تحت نام امنیت نباید حقوق بشری پامال شود و در محاکمه کسانی که بدست داشتن در کودتا متهم اند، نباید عجله صورت بگیرد.
الحسین: تحت نام امنیت نباید حقوق بشری پامال شود و در محاکمه کسانی که بدست داشتن در کودتا متهم اند، نباید عجله صورت بگیرد.

زید رعد الحسین دیروز در یک اعلامیه اظهار داشت که تحت نام امنیت نباید حقوق بشری پامال شود و در محاکمۀ کسانی که بدست داشتن در کودتا متهم اند، نباید عجله صورت بگیرد.

سخنگوی قصر سفید جاش ارنست اظهار داشت رئیس جمهور اوباما در صحبت با آقای اردوغان تأکید نمود که تحقیقات در این مورد باید بر اصول دموکراتیک استوار باشد.

آقای ارنست افزود:

"رئیس جمهور امریکا به این باور است که تحقیقات باید طبق اصول دموکراتیک که در قانون اساسی ترکیه یاد شده‌است و همه جانبه بودن تحقیقات هم در آن شامل می‌باشد، صورت بگیرد. در اینجا حقوق بشر یک اصل بنیادی می‌باشد که در قانون اساسی ترکیه یاد آوری شده‌است که آزادی بیان، آزادی مطبوعات و آزادی گردهمایی جز آن می‌باشد. این‌ها ارزش‌های می‌باشند که مردم ترکیه در اقدامات جوابی علیه کودتا از آن دفاع می‌کردند."

در ترکیه در ارتباط با کودتا هزاران تن دستگیر شده‌اند.

حکومت ترکیه همچنان مأمورین تعداد زیاد ادارات، استادان یک تعداد پوهنتون‌ها و ادارات قضایی را از کار اخراج کرده‌است.

تلاش برای کودتا در ترکیه اواخر جمعه پس از آن آغاز شد که یک گروه در داخل اردو اعلان کرد که قدرت را به دست گرفته‌است.

در نتیجه این کودتا که با ریختن مردم به سرک‌ها و حمایت‌شان از دولت کنونی و جلوگیری از پیشروی کودتاچیان به ناکامی انجامید، به گفته حکومت ترکیه ۲۰۸ نفر به شمول ۱۴۵ غیر نظامی کشته و بیش از ۱۴۹۰ تن دیگر مجروح شدند.

XS
SM
MD
LG