لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۱

آیا فرمان تقنینی رئیس جمهور به علت فشارهای بیرونی رد گردید؟


روزنامه های چاپ امروز کابل بیشتر مطالب و تبصره های خود را به رد فرمان تقنینی رئیس جمهور از سوی کمیته مختلط شورای ملی و آزار و اذیت مهاجرین افغان در پاکستان اختصاص داده اند.

کابل پُست

روزنامه کابل پُست در سرمقاله اش پرسیده است که فرمان تقنینی رئیس جمهور به علت فشار های بیرونی رد گردید و یاهم به هدف ادامه کار اعضای شورای ملی؟

سرمقاله نویس گفته است که کمیته مختلط بخاطری اینکه گفته می‌شود رئیس جمهور و رئیس اجرائیه می‌خواهند کمیشنران کمیسیون انتخابات را انتصاب نمایند فرمان تقنینی رئیس جمهور درباره اصلاحات انتخاباتی را رد کرد.

سرمقاله نویس می‌گوید که مشکل اصلی زمانی به میان آمده که انتخابات ولسی جرگه و شورای های ولسوالی ها به موقع آن برگزار نشد و رئیس جمهور فرمان ادامه کار ولسی جرگه را صادر کرد.

سرمقاله نویس نوشته است که حکومت باید روی راه های بدیل غور نماید تا حداقل در سال آینده انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها برگزار گردد.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله اش نوشته که کمیته مختلط شورای ملی فرمان تقنینی رئیس جمهور درباره اصلاح سیستم انتخاباتی را رد کرد.

نویسنده سرمقاله می‌گوید که این فرمان بار دیگر در ولسی جرگه مورد بحث قرار می‌گیرد و برای تائید آن باید دو ثلث اعضای این جرگه رای مثبت بدهند.

سرمقاله نویس گفته است که شب گذشته رئیس جمهور برخی وکلا را برای پلو خوری به ارگ دعوت کرده بود اما سرمقاله نویس نوشته که تا هنوز معلوم نیست که این پلو خوری سبب تائید فرمان تقنینی رئیس جمهور درباره اصلاحات انتخاباتی خواهد شد یا نه؟

سرمقاله نویس نوشته که زمان کار ولسی جرگه پایان یافته و رئیس جمهور نباید فرمان تقنینی در مورد اصلاحات انتخاباتی را به این جرگه می‌فرستاد.

اطلاعات روز

روزنامه اطلاعات روز گفته است که اگر ولسی جرگه در نشست عمومی اش بار دیگر فرمان تقنینی رئیس جمهور درباره اصلاحات انتخاباتی را رد کند، این جرگه به رخصتی تابستانی رفته و اصلاحات انتخاباتی صورت نخواهد گرفت.

اما سرمقاله نویس می‌گوید که برای حل این مشکل استفاده از راه های سیاسی بهترین گزینه است.

سرمقاله نویس هرچند در این باره وضاحت بیشتر نداده اما گفته است که اعضای ولسی جرگه پیش از رفتن به رخصتی های تابستانی باید سرنوشت فرمان تقنینی را مشخص کنند.

ویسا

و روزنامه ویسا در سرمقاله اش به موضوع آزار و اذیت مهاجرین افغان در پاکستان پرداخته و گفته است که پولیس پاکستان با مهاجرین افغان برخورد جدی داشته و آنان را دشنام می‌دهد و حتی زندانی می‌سازد.

سرمقاله نویس گفته است که پس از حادثه اخیر در تورخم حدود هشت هزار مهاجر افغان در پاکستان بازداشت شده و پولیس به مدارک آنان و حتی پاسپورت افغان ها ارج نمی‌گذارد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG