لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۲

در واشنگتن تعهد کمک ۲،۱ میلیارد دالری به عراق شده‌است


جان کری وزیر خارجه امریکا
جان کری وزیر خارجه امریکا

در کنفرانس کشورهای کمک دهنده به عراق که دیروز در واشنگتن برگزار شد اشتراک کننده‌گان تعهد کمک ۲ میلیارد و یک صد میلیون دالر را به عراق کردند.

در این مورد سخنگوی وزارت خارجه امریکا جان کربی شام گذشته معلومات داد.

قبل از این وزیر خارجه امریکا جان کری در آغاز این کنفرانس گفته بود که می‌خواهند مقدار کمک‌های بشری به عراق را به دو میلیارد دالر بلند ببرند.

اما به گفته سخنگوی وزارت خارجه امریکا کشورهای کمک دهنده بیشتر از این توقع تعهد کمک کردند.

امریکا: ۱۰ میلیون عراقی به کمک‌های بنیادی بشری نیاز دارند.
امریکا: ۱۰ میلیون عراقی به کمک‌های بنیادی بشری نیاز دارند.

سازمان ملل متحد به کمک حکومت عراق و ائتلاف تحت رهبری امریکا یک مرکز کمک‌های بشری را بنام ثبات عاجل در عراق تشکیل داده‌است که در آن پروژه‌های مختلف برای تأمین ثبات در این کشور عملی می‌شوند.

وزارت خارجه امریکا گفته‌است با آن هم در حدود ده میلیون عراقی به کمک‌های بنیادی بشری نیاز دارند.

در سال جاری سازمان ملل متحد ۸۶۱ میلیون دالر کمک‌های عاجل بشری را به عراق تقاضا کرده و گفته‌است که اگر این پول تا یک ماه دیگر جمع آوری نشود بسیاری از برنامه‌های کلان در این مرکز متوقف خواهند شد.

کری: در عراق مناطق زیاد دوباره تصرف شده و ما در حال پیشرفت می‌باشیم.
کری: در عراق مناطق زیاد دوباره تصرف شده و ما در حال پیشرفت می‌باشیم.

وزیر خارجه امریکا جان کری دیروز تأکید نمود در آن مناطق عراق که قوای امنیتی این کشور بر علیه گروه افراطی دولت اسلامی یا داعش پیروزی بدست آورده‌اند برای برگشت عراقی‌ها به این مناطق و تأمین ثبات در آنجا ها این کمک‌ها بسیار مهم می‌باشند.

در مورد پیشرفت‌ها در میدان جنگ آقای کری گفت:

"در عراق مناطق زیاد دوباره تصرف شده و ما در حال پیشرفت می‌باشیم. در سوریه بسیار مناطق در حال پاکسازی از داعش می‌باشد و تعداد زیادی از قوماندانان داعش در صحنه جنگ از بین برده شده‌اند."

ایالات متحده امریکا می‌گوید از سال ۲۰۱۴ میلادی به این‌سو حداقل ۷۷۸ میلیون دالر به عراق کمک کرده‌است و تعهد نموده که در آینده نزدیک ۲۰ میلیون دالر دیگر به این کشور می‌دهد.

امریکا در حالی برای جمع‌آوری کمک‌ها به عراق کوشش می‌کند که حکومت حیدرالعبادی صدراعظم عراق در داخل خود به بی‌ثباتی دچار است.

در همین هفته عبادی استعفای شش وزیر این کشور را به شمول وزرای کلیدی نفت و داخله قبول کرد.

XS
SM
MD
LG