لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۹

تحقیق: داعش از چهار بعد به افغانستان تهدید است


اجتماع مدنی و فرهنگی جوانان افغانستان می‌گوید داعش چالشی برای افغانستان و منطقه پنداشته می‌شود.

این اجتماع می‌گوید داعش تلاش می‌کند تا جغرافیای سیاسی این کشور را به نفع خود تغییر دهد.

این نهاد به روز پنج‌شنبه در کنفرانس علمی زیر نام "تهدید شناسی حضور داعش در افغانستان" گفت این کشور در محراق توجه گروه داعش قرار دارد.

حسین رحیمی یکی از پژوهشگران که در این کنفرانس شرکت داشت با اشاره به یافته‌های تحقیق‌اش در مورد داعش گفت این گروه از چهار بعد سیاسی، اجتماع، اقتصادی و فرهنگی برای افغانستان تهدید پنداشته می‌شود.

رحیمی: تهدیدات داعش در چهار بعد ساختاری است.
رحیمی: تهدیدات داعش در چهار بعد ساختاری است.

وی گفت:

"تهدیدات داعش در چهار بعد ساختاری است، در بعد سیاسی دولت افغانستان را قبول ندارد، در بعد اجتماعی نظام مشارکتی اجتماعی را نمی‌پذیرد، در بعد اقتصادی برای افغانستان هم معادن و راه‌های تجارتی و ترانزیتی ممکن یک هدف اقتصادی برای داعش قرار بگیرد و در بعد فرهنگی، ارزش‌های دینی و فرهنگی که تا اکنون مردم افغانستان توانسته نظام فرهنگی خویش را به پیش ببرند مورد قبول داعش نیست."

آقای رحیمی گفت گروه داعش به موفقیتی که در سوریه و عراق دست یافته‌اند به دلیل تناقض ایدیولوژیکی نمی‌تواند در افغانستان نائل آید.

بربنیاد این تحقیق، داعش از فروش نفت، آثار باستانی، قاچاق سلاح و مواد مخدر تمویل می‌شود.
بربنیاد این تحقیق، داعش از فروش نفت، آثار باستانی، قاچاق سلاح و مواد مخدر تمویل می‌شود.

وی گفت نتایج تحقیق نشان می‌دهد که پیدایش گروه داعش انگیزۀ ایدیولوژیک داشته و این گروه روزانه از کشورهای مختلف سه میلیون دالر عاید بدست می‌آورد.

بربنیاد این تحقیق، داعش از فروش نفت، آثار باستانی، قاچاق سلاح و مواد مخدر تمویل می‌شود و بیش از صد تاجر و سرمایه‌گزار بشکل فردی از این گروه حمایت مالی می‌کنند و چند کشور نیز به نحوی سبب تمویل مالی این گروه می‌گردند.

این تحقیق نشان داده‌است که گروه افراطی داعش در سال ۲۰۰۳ پس از شکست شبکۀ القاعده از درون این شبکه در عراق، به هدف تشکیل خلافت جهانی ایجاد شد و از سال ۲۰۱۲ ابوبکرالبغدادی در رأس آن قرار گرفت.

نزدیک به شانزده ماه پیش جنگجویان داعشی در ولسوالی شینوار ننگرهار سر بلند کردند.
نزدیک به شانزده ماه پیش جنگجویان داعشی در ولسوالی شینوار ننگرهار سر بلند کردند.

نزدیک به شانزده ماه پیش جنگجویان داعشی در ولسوالی شینوار ننگرهار سر بلند کردند و در مدت کم توانستند فعالیت‌های شان‌ را در ولسوالی‌های هسکه مینه، نازیان، سپین غر، کوت، اچین و بتی کوت این ولایت گسترده کنند.

این در حالیست که رئیس جمهور غنی به روز جمعه دستور عملیات گسترده برای نابودی کامل گروه داعش در افغانستان را صادر کرده‌است.

با این همه جنرال عبدالله حبیبی وزیر دفاع افغانستان جهت سرکوب داعش به ولایت ننگرهار سفر کرده‌است.

از سوی هم برخی از اعضای ولسی جرگۀ افغانستان می‌گویند حکومت این کشور برای سرکوب داعش با ائتلاف جهانی بر ضد این گروه همگام باشد و تلاش شود تا منابع مالی‌آن خشکانیده شود.

انجنیر زکریا زکریا عضو ولسی جرگۀ افغانستان
انجنیر زکریا زکریا عضو ولسی جرگۀ افغانستان

زکریا زکریا عضو کمیسیون روابط بین‌المللی این جرگه که در بحث علمی "تهدید شناسی حضور داعش در افغانستان" حضور داشت در این مورد گفت:

"باید با جامعۀ جهانی و نیروهای ائتلاف همگام حرکت کنیم و منابع مالی افراطیت را خشک کنیم یعنی معادن افغانستان زیر کنترول قرار گیرد، مواد مخدر نابود شود، قانون یکسان تطبیق گردد، با فساد اداری مبارزه صورت گرفته و منابع استخباراتی داعش محدود ساخته‌شود."

چند روز قبل معاون اول ولسی جرگۀ افغانستان ادعا کرد که حکومت در راستای مبارزه علیه داعش در کشور هیچ دست‌ آوردی ندارد و این گروه یک پروژۀ خطرناک بین‌المللی بوده که از بین بردن آن کار آسان نیست و باید علیه آن اقدامات جدی صورت گیرد.

اما پیش از این وزارت دفاع افغانستان گفته که بخاطر از بین بردن جنگجویان خارجی به شمول گروه داعش تدابیر جدی گرفته‌شده‌ و تلاش این‌ است تا هر چه زودتر داعش در افغانستان نابود شود.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG