لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۲

حمله کنندۀ شهر نیس فرانسه با شرکایش بیش از هزار بار تماس گرفته‌است


مقامات فرانسه می‌گویند، پنج تن را به ارتباط حملۀ اخیر در شهر نیس که در نتیجۀ آن ۸۴ تن کشته شدند، دستگیر کرده‌اند.

دفتر مولنس به تاریخ بیست‌ و یکم جولای در مورد پنچ تن دوسیۀ اتهامات تروریزم را باز کرد که به ارتباط حملۀ اخیر در شهر نیس فرانسه دستگیر شده‌اند.​

مولنس: حمله از ماه‌ها به این‌سو برنامه ریزی شده بود.
مولنس: حمله از ماه‌ها به این‌سو برنامه ریزی شده بود.

به تاریخ چهاردهم جولای یک مرد تونسی تبار با موتر لاری که نزده تن وزن داشت داخل جمعیت مردمی شد که برای تجلیل از روز باستیل گرد آمده‌بودند. در نتیجۀ این حمله ۸۴ تن کشته و حدود ۳۰۰ تن زخمی شدند.

مقامات: شواهدی را نیافته‌اند که نشان دهد گروه‌های تندرو این حمله را بطور مستقیم تمویل و یا رهبری کرده‌باشند.
مقامات: شواهدی را نیافته‌اند که نشان دهد گروه‌های تندرو این حمله را بطور مستقیم تمویل و یا رهبری کرده‌باشند.

سارنوالان در فرانسه می‌گویند، محمد لحوایج بوهلال راننده این موتر لاری که در صحنۀ رویداد توسط پولیس کشته شد، حمله را از ماه‌ها به این‌سو برنامه ریزی کرده‌بود و با شرکایش بیش از یک‌هزار تیلیفون و پیام را رد و بدل کرده‌است.

دفتر فرانسوا مولنس سارنوال پاریس که از تحقیقات تروریزم نظارت می‌کند، بیش از ۴۰۰ مستنطق را برای تحقیقات در مورد این رویداد مؤظف ساخته‌است. این مستنطقان اتهامات را در مورد پنج تنی دنبال می‌کنند که به ارتباط قضیه دستگیر شده‌اند.

بیش از ۴۰۰ مستنطق برای تحقیقات در مورد این رویداد موظف شده‌است.
بیش از ۴۰۰ مستنطق برای تحقیقات در مورد این رویداد موظف شده‌است.

چهار مردی که به ارتباط این رویداد دستگیر شده‌اند به نام‌های رمزیه و محمد اوالید جی فرانسوی-تونسی، شکری سی تونسی و ارتان البانیایی شناسایی شده‎‌اند. زنی که دستگیر شده از وی به نام انکلیدجا یاد شده‌است که تابعیت دوگانۀ فرانسه و البانیا را دارد.

از جملۀ افراد دستگیر شده، رمزیه دارای سابقۀ جرمی محکومیت در جرایم مواد مخدر و جرایم جزایی دیگر است.

شورشیان گروه دولت اسلامی ادعای مسئولیت این حمله را کرده‌اند. مقامات می‌گویند با وصف آنکه مدارک نشان می‌دهد که این حمله قبلاً پلان شده‌بود، اما شواهدی را نیافته‌اند که نشان دهد گروه‌های تندرو این حمله را بطور مستقیم تمویل و یا رهبری کرده‌باشند.

شکری سی و محمد لحوایج بوهلال قبل از این حمله یک کمرۀ ویدیو را در داخل موتر لاری تعبیه کرده‌بودند. نشان انگشت چوکری سی روی یکی از دروازه‌های موتر لاری و عکس‌های محمد اوالید در تیلیفون بوهلال یافت شده که ظاهراً در داخل موتر لاری گرفته شده‌است.

سارنوال می‌گوید ساعاتی بعد از حمله یک تن از شرکای حمله کننده، محل این حادثۀ خونین را نیز فلم‌برداری کرده‌است.

XS
SM
MD
LG