لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۲

جنبش روشنایی: مذاکرات با حکومت روی تغییر لین ۵۰۰ کیلو ولت ناکام شد


شورای عالی مردمی یا جنبش روشنایی می‎گوید که مذاکرات در مورد تغییر لین ۵۰۰ کیلو ولت برق ترکمنستان از راه سالنگ به بامیان با حکومت ناکام شد.

اعضای این شورا می‎گویند، گفتگوها در مورد تغییر مسیر لین برق وارداتی ترکمنستان از سالنگ به بامیان که از دو روز به این‎سو با حکومت جریان داشت بی‎نتیجه به پایان رسید.

آنان حکومت را به عملی نکردن تعهداتش به مردم و جامعه جهانی متهم کرده می‎گویند که با انتقال لین ۵۰۰ کیلو ولت برق از مسیر سالنگ، حکومت توازن را برهم زده‎است.

اعضای این شورا روز جمعه در یک گردهمایی گفتند که فردا شنبه در واکنش با این موقف حکومت مظاهرۀ را در شهر کابل راه اندازی خواهند کرد.

ناجی: با کمال تأسف حکومت وحدت ملی با روی کرد نادرست در موضع غیر عادلانه قبلی خویش باب آغاز این گفتگوها را بسته کرد.
ناجی: با کمال تأسف حکومت وحدت ملی با روی کرد نادرست در موضع غیر عادلانه قبلی خویش باب آغاز این گفتگوها را بسته کرد.

داود ناجی یکی از اعضای این شورا بخش از قطعنامه را چنین خواند:

"شورای عالی مردمی در روزهای گذشته دیدارهای را با نهادهای بین‎المللی، نماینده‎گان سیاسی کشورهای حامی افغانستان و چهره‎های تأثیر گزار سیاسی کشور انجام داد و بر اساس درخواست این آدرس‎های سیاسی گفتگوهای مقدماتی را برای آغاز مذاکرات با حکومت انجام داد اما با کمال تأسف حکومت وحدت ملی با روی کرد نادرست در موضع غیر عادلانه قبلی خویش باب آغاز این گفتگوها را بسته کرد."

در ادامه این قطعنامه آمده‎است که این شورا در واکنش به این عملکرد حکومت به روز شنبه مظاهره را در شهر کابل راه اندازی خواهد کرد.

این در حالیست که این شورا قبل از این نیز در اعتراض به انتقال لین ۵۰۰ کیلو ولت برق ترکمنستان از مسیر سالنگ مظاهره‎های را در پایتخت و شماری از ولایت‎ها انجام داده‎است.

حکومت پس از اعتراض‎ها هیئتی را مؤظف ساخت که حصه آن را اعضای این شورا تشکیل می‎داد و با در نظر داشت بررسی‌‏های آنان تصمیم گرفت تا لین برق وارداتی ترکمنستان را از مسیر سالنگ انتقال دهد.

اما این تصمیم بار دیگر با عکس‏‌العمل‎های شدید مردم بامیان و جنبش روشنایی روبرو شد.

در عین حال شماری از نماینده‎گان، فعالان مدنی و مردم بامیان در یک نشست خبری جداگانه از سیاسی ساختن این مسئله توسط جنبش روشنایی شکایت کرده گفتند که این جنبش دیگر از مردم بامیان نماینده‎گی نمی‌کند.

زین‌الله رونق یکی از این افراد و رئیس شورای سرتاسری مردم بامیان می‌گوید، ممکن برخی از اعضای جنبش روشنایی با استفاده از مسئله برق بامیان اهداف سیاسی دیگری را تعقیب کنند.

رونق: کسانی در رأس این جنبش قرار گرفته‌اند که هیچ از بامیان نیستند و ممکن اهداف سیاسی داشته باشند.
رونق: کسانی در رأس این جنبش قرار گرفته‌اند که هیچ از بامیان نیستند و ممکن اهداف سیاسی داشته باشند.

آقای رونق می‌گوید:

"متأسفانه جنبش روشنایی فکر می‌کنم شکل سیاسی را به خود گرفته مجموعۀ بامیانی‌ها به شمول نماینده‌های مردم این ولایت از آن جنبش برآمده اند، کسانی در رأس این جنبش قرار گرفته‌اند که هیچ از بامیان نیستند و ممکن اهداف سیاسی را آنان در قبال داشته باشند."

این در حالیست که حزب اعتماد مردم نیز چندی قبل با قطع روابط اش با جنبش روشنایی گفته‌است که برخی کشورهای خارجی از طریق این جنبش می‌خواهند اهداف شوم‌شان را در افغانستان عملی کنند.

خواستیم در مورد موقف جدید حکومت را نیز داشته باشیم اما با تلاش‌های زیاد موفق نشدیم.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG