لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۶

آیا مبارزه افغانستان به تنهایی به پیروزی خواهد رسید؟


لاس آنجلس تایمز

روزنامه لاس آنجلس تایمز در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان استخدام شده‌گان به اردوی ملی افغانستان برای یک جنگ خونین آماده‌گی می‌گیرند.

روزنامه داستان چندین جوانی را که به صفوف اردو پیوسته اند شرح نموده و می‌نویسد ضیا الحق ۲۳ ساله با بسیار مشکلات توانست خانواده خود را قانع بسازد که به او اجازه شامل شدن در صفوف اردو را بدهند.

به نوشته لاس لاس آنجلس تایمز مانند ضیاالحق بسیار جوانانی دیگری هم هستند که می‌گویند بخاطر وطندوستی و دفاع از کشور می‌خواهند در اردو خدمت کنند.

مقامات اردو می‌گویند تعداد ثبت نام جوانان به اردو زیاد شده و همزمان با آن تعداد فرار هم افزوده است.

به نوشته روزنامه، جوانانی که به اردو می‌روند به تهدید جدی رو به رو می‌باشند.

نظر به یک گزارش وزارت دفاع امریکا از اول جنوری تا ۱۵ نومبر سال ۲۰۱۵ تلفات سربازان اردوی ملی افغانستان در مقایسه با یک سال قبل از آن ۲۷ درصد بیشتر شده است.

اما روزنامه می‌افزاید که با وجود این خطرات، ماهانه بیش از ۶ هزار جوان افغان و یک تعداد کم ولی روز افزون خانم ها هم برای اشتراک در اردو ثبت نام کرده اند.

در گرمای ماه مبارک رمضان این جوانان تعلیمات خود را مانند همیشه دوام دادند و در جبهه جنگ هم حضور یافتند.

روزنامه از قول مقامات نظامی افغان می‌نویسد که گرمای شدید و گرسنگی و تشنگی ماه رمضان هیچ یک بالای سربازان تأثیر نکرده و آنها بکار خود ادامه دادند.

دیپلومات

نشریه دیپلومات در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان آیا مبارزه تنهای افغانستان به پیروزی خواهد رسید؟ نشریه سوال می‌کند آیا رئیس جمهور اشرف غنی می‌تواند تصورات خود را برای احیای دوباره افغانستان جامه عمل بپوشاند؟

به نوشته نشریه رئیس جمهور اشرف غنی در چندین جبهه مبارزه جدی را آغاز کرده است که پیروزی و ناکامی وی چهره افغانستان و منطقه را تغییر خواهد داد.

در داخل کشور او یک مبارزه خطرناک و همزمان امیدوار کننده را برای اصلاحات و تغییر آغاز کرده است تا مؤسسات دولتی را که با فساد آلوده اند و صدها میلیون دالر کمک های خارجی را حیف و میل کرده اند به ادارات مؤثر تبدیل کند تا بتوانند خدمات مورد نیاز را به مردم فراهم بسازند.

و در جبهه خارجی به نوشته نشریه دیپلومات، رئیس جمهور اشرف غنی به شکل خسته‌گی ناپذیر سعی می‌کند که شرکای ستراتیژیک افغانستان را قانع بسازد که کمک های خود را به این کشور دوام بدهند و حمایت سیاسی و نظامی را که افغانستان برای حفظ بقای خود به آن نیاز دارد،تقویه کنند.

از همه مهمتر اینکه او باید شخص خود را بحیث یک رهبر قوی و متحد کننده معرفی نماید تا بتواند اعتماد مردم را جلب کند.

به نوشته نشریه اشرف غنی باید به مثلثی که در مبارزات انتخاباتی خود محور قرار داده بود دست یابد یعنی ثبات اقتصادی، امنیتی و منابع بشری و رسیدن به این اهداف سنگ محک دولتداری وی بشمار خواهد رفت.

XS
SM
MD
LG