لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۰

کابل میزبان نشست سه جانبه در مورد مسایل سرحدی خواهد بود


کابل سه شنبه هفته روان میزبان نشست سه جانبه است، نشستی که وزارت دفاع افغانستان به نتایج مثبت آن در حل معضل مرزی میان این کشور و پاکستان، چشم امید دوخته است.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت می‌گوید: در این نشستی که نمایندگان افغانستان، پاکستان و ماموریت حمایت قاطع در افغانستان، در آن اشتراک خواهند داشت، تمامی سوء تفاهم‌های سرحدی در آن به بحث گرفته می‌شود.

وزیری روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که اینبار حکومت افغانستان از یک موضع متفاوت برای حل معضل مشکل سرحدی میان دو کشور با هیئت پاکستانی گفتگو خواهد کرد.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

"در این نشست سه جانبه، تمامی مسایل مربوط مشکلات سرحدی و سوء تفاهم هایی که در دو طرف خط بمیان آمده‌است، بحث می‌شود. آن گونه هم نیست که تمام بحث‌ها و فیصله‌های این نشست‌ها عملی گردد؛ اما امید ما این است که در این نشست، طرف‌ها به وعده‌ها و فیصله هایی که می‌شود پابند بمانند و آن را عملی سازند."

این نشست از دو سال بدینسو زیر نام "میکانیزم تخنیکی نظامی" در کابل و یا اسلام آباد، برگزار می‌گردد.

توافقنامه این میکانیزم در سال ۲۰۱۴ میلادی و در سی و ششمین نشست سه جانبه مقام‌های افغان، پاکستانی و ناتو در اسلام آباد به امضا رسید.

طرف‌ها در آن سال، بر هماهنگی نزدیک سرحدی توافق کردند و بر بنیاد این توافقنامه، با گذشت دو سال باید صلح و ثبات در هر دو طرف خط فرضی دیورند به میان می‌آمد.

اما در آن سال، وزارت دفاع افغانستان از انجام عملیات خودسرانه پاکستان در مرزهای افغانستان و ورود جنگجویان وزیرستانی به خاک افغانستان پرده برداشت.

در سال گذشته نیز در چنین نشست در اسلام آباد، طرف‌ها روی چگونگی پایان تنش‌های دو طرف خط فرضی دیورند و هماهنگی عملیات‌های نظامی با هم گفتگو و توافق کردند.

اما سپس دولت افغانستان گفت که پاکستان به وعده هایش در این نشست‌ها عمل نکرده‌است تا جای که در این اواخر تنش‌های سرحدی میان دو کشور اوج گرفت.

با این همه، خیرالله آزاد معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان می‌گوید: در اين نشست در مورد تاريخ برگزاری نشست تيم تخنيكی "ميكانيزم عالی رتبه دو جانبه" برای مشوره و هماهنگی روی مسایل مختلف در روابط و همكاری های دو جانبه كه اخيراً در تاشكند رهبران دو كشور روی آن توافق كرده بودند، نيز گفتگو خواهد شد.

اما کارشناسان سیاسی به نتایج این نشست خوشبین به نظر نمی‌رسند.

پاکستان در روزهای اخیر از سوی امریکا و جامعه جهانی زیر فشار قرار دارد
پاکستان در روزهای اخیر از سوی امریکا و جامعه جهانی زیر فشار قرار دارد

احمد سعیدی یکی از این کارشناسان می‌گوید:

"باور من این است که پاکستان در روزهای اخیر از سوی امریکا و جامعه جهانی زیر فشار قرار دارد و با سیاست هایی که مقام‌های پاکستان دارند، می‌خواهند خود را از این بن بست رهایی بخشند و باردیگر به چشم مقام‌های افغان خاک پاشند. اگر نشست‌های قبلی دستآورد داشته این نشست نیز دستآورد خواهد داشت در غیر آن نه."

تا کنون روشن نیست که نشست سه جانبه کابل-اسلام آباد و ماموریت حمایت قاطع در افغانستان، برای پایان تنش‌های سرحدی دو کشور چه نتایجی در پی دارد.

احمد سعیدی تحلیلگر مسایل سیاسی و یکی از دیپلومات‌های پیشین افغانستان در پاکستان می‌گوید: اگر حکومت افغانستان از این نشست درست مدیریت نکند، مانند گذشته دستآوردی به دنبال نخواهد داشت.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG