لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۶

شماری از مردم بلخ از برخورد نادرست پولیس محلی شکایت دارند


صدها پولیس محلی در بلخ از سوی قوماندانی امنیه موظف به تأمین امنیت مناطق دور افتاده در این ولایت می‌باشند.

مقامات امنیتی بلخ می‌گویند که در ولسوالی‌های نا امن مانند چهاربولک، شولگره و چمتال در کنار پولیس ملی، پولیس محلی نیز موظف به تأمین امنیت این مناطق شده‌اند.

اما ساکنان این ولسوالی‌ها از برخورد نا درست پولیس محلی شکایت داشته می‌گویند که از سوی نیروهای دولتی مورد آزار و اذیت قرار گرفته و از نزد شان پول مطالبه می‌شود.

زلمی باشنده قریه بیست پیکال ولسوالی چهار بولک است وی شکایت دارد که منطقه شان از نا امن ترین ساحات این ولسوالی بوده که در جریان روز پولیس محلی آنان را آزار و اذیت می‌کند و از طرف شب مورد تهدید طالبان مسلح قرار دارند.

وی گفت:

" در ساحات ما پولیس محلی مردم را لت و کوب می‌کند، پول می‌خواهند و همچنان طالبان عین برخورد با ما دارند و آزار می‌دهند مردم بیچاره و غریب این ولسوالی را."

باشندگان ولسوالی چمتال نیز از برخورد خشونت آمیز پولیس محلی شکایت داشته آنان را به جمع آوری پول از مردم و رهزنی متهم می‌کنند.

ساکنان چتمال نیز شکایت دارند که گاه گاهی طالبان به مناطق شان آمده و از مردم عشر و زکات می‌خواهند.

حسیب یکی دیگر از باشندگان این ولسوالی به رادیو آزادی گفت که پولیس محلی جهت تأمین امنیت مردم تعیین شده‌اند، اما آنان بیشتر از طالبان توسط نیروهای محلی آزار و اذیت می‌شوند.

او افزود:

" پولیس محلی با وجودیکه وظیفه خود را درست انجام نمی‌دهد، مردم را آزار و اذیت می‌کند. آنان پیسه می‌گیرند و مردم را به بینی رسانده‌اند."

با این حال شیرجان درانی سخنگوی پولیس بلخ با رد این ادعا ها می‌گوید که تا کنون چنین شکایت به آنان نرسیده‌است و آنان در مناطق که پولیس محلی فعالیت می‌کنند کنترول و نظارت دارند.

درانی در رابطه گفت:

"هیچ کسی تا حال از هیچ پولیس ما شکایت نکرده‌است و اگر چنین مورد باشد توسط پولیس ملی به آن رسیدگی خواهد شد."

این در حالیست که پیش از این نیز شکایات مشابه از برخورد نادرست پولیس محلی در اکثر ولایات شمال افغانستان صورت گرفته است.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG