لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۱

مردم: حکومت و تنظیم کننده‌های مظاهره مسئول حملۀ کابل اند


شماری از باشنده‌های شهر کابل می‌گویند: اگر جنبش روشنایی در مورد مظاهره روز شنبه وضعیت امنیتی را در نظر می‌گرفت و نیروهای امنیتی تدابیر جدی را اتخاذ می‌کردند این مظاهره با کشته و زخمی شدن صدها تن خاتمه نمی‌یافت.

آنها می‌گویند که کاستی‌ها در تصامیم هر دو طرف دیده می‌شود.

باشنده‌های کابل در حالی این سخنان را بیان می‌کنند که روز شنبه در نتیجه حملات انتحاری در جریان مظاهره جنبش روشنایی در کابل ۸۰ تن کشته و ۲۳۱ تن دیگر زخمی شدند.

تظاهرات روز شنبۀ جنبش روشنایی در کابل
تظاهرات روز شنبۀ جنبش روشنایی در کابل

مردم می‌گویند که حکومت باید عاملین این رویداد خونین را شناسایی و مجازات نماید تا درس عبرت برای دیگران باشد.

محمد علی و عثمان در این مورد می‌گویند:

" دشمن در داخل نظام وجود دارد گارنیزیون احوال می‌دهد برای راهپیماها که اینجا مظاهره نکنید که گزارش رسیده‌است بالای تان حمله می‌شود، اما مظاهره چیان به کار‌شان ادامه می‌دهند در اینجا حکومت مقصر است حکومت نمی‌تواند امنیت ۴۰۰ نفر را بگیرد."

"عاملیش‌اش کسانی است که دولت خود آنها را می‌شناسد اما آنها را گرفتار نمی‌کند"

شماری دیگری از باشنده‌های کابل می‌گویند که دشمنان افغانستان از سال‌ها بدینسو تلاش می‌کنند تا ناامنی‌ها را در این کشور دامن بزنند و جنبش روشنایی نباید در چنین شرایط این مظاهره را راه اندازی می‌کرد.

محمد نبی عادل یکتن از باشند‌های کابل در این مورد می‌گوید:

" باید بگویم زمانیکه این حمله صورت گرفت حکومت و تمام مقامات گفته بودند که این مظاهره را راه اندازی نکنید آنها گفتند که ما امنیت خود را خود تأمین می‌کنیم که این کار را نتوانستند."

از سوی هم کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز این رویداد را جنایت بشری عنوان کرده می‌گوید: حکومت باید در قدم اول با قربانیان این رویداد کمک مالی نماید.

بیدار: دولت مکلف است که امنیت تظاهرات را تأمین کند.
بیدار: دولت مکلف است که امنیت تظاهرات را تأمین کند.

رفیع الله بیدار سخنگوی این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی چنین گفت:

" این مسئله را به شدت محکوم می‌کنم این یک حمله بی‌رحمانه بود دولت مکلف است که در چنین رویداد‌ها امنیت تظاهرات را تأمین کند اگر در چنین حملات خشونت می‌شود ارگان‌های موظف باید تعیین گردد تا چنین مسایل را بررسی کنند."

روز شنبه شهر کابل شاهد مظاهر بزرگ جنبش روشنایی بود.

اعضای این جنبش در اعتراض به انتقال لین برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان از راه سالنگ برای دومین بار دست به مظاهره زدند.

این در حالیست که چندی قبل کمیسیون مشترک از افراد مسلکی و نماینده‌های جنبش روشنایی فیصله کرد که این لین برق از راه سالنگ بگذرد.

محمد محقق و سرور دانش رهبران مهم قوم هزاره با این فیصله کمیسیون مشترک مخالفت نکردند.

در همین حال ملا تره خیل محمدی عضو ولسی جرگه تأکید می‌کند که حکومت باید هر چه زودتر تمام ابعاد این رویداد را بررسی نماید.

ملا تره خیل محمدی عضو ولسی جرگه افغانستان
ملا تره خیل محمدی عضو ولسی جرگه افغانستان

وی گفت:

" من از این کمیسیون می‌خواهم تا کسانی را شناسایی کند که انتحاری‌ها را تا مرکز کابل آورده، حمایت کننده‌های این افراد کی ها هستند بخاطر آنها تحقیقات جدی شود و بعد از آن اقداماتی دیگر نیز نمایند تا کسی از احساسات پاک مسلمانان سوء استفاده نکنند."

محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور شام روز شنبه یک کمیسیون را بخاطر بررسی رویداد مرگبار اخیر در شهر کابل تعیین کرد.

این در حالیست که گارنیزیون کابل قبل از این مظاهره برای جنبش روشنایی گفته بود که با در نظر داشت وضعیت امنیتی کشور برگزاری چنین مظاهره بزرگ مناسب نمی‌باشد.

گروه داعش مسئولیت حملات انتحاری روز شنبه در شهر کابل را بر عهده گرفته است.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG