لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۸

USAID صد میلیون دالر با وزارت زراعت افغانستان کمک می‌کند


وزارت زراعت و مالداری افغانستان می‌گوید که با این کمک‌های ادارۀ انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا در شماری از ولایات کشور پنج پروژه زراعت، مالداری و باغداری تطبیق خواهد شد.

ادارۀ انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا یو اس آی دی وعده تمویل این پنج پروژه را به روز دوشنبه به وزارعت زراعت و مالداری افغانستان نمود.

لطف الله راشد رئیس نشرات وزارت زراعت و مالداری افغانستان روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که با تطبیق این پروژه‌ها محصولات زمین و باغ ها با کیفیت بهتر افزایش خواهد یافت.

وی افزود:

"این پروژه‌ها به ارزش بیش از صد میلیون دالر هزینه دارد تا پنج سال آینده کارش تکمیل می‌شود بازاریابی زراعتی مالداری است کار تحقیق غله جات و انکشاف و خود کفایی است تکنالوژی مشارکت و ابتکار است پروژه بازاریابی محصولات باغداری است هدف آن افزایش کمیت و کیفیت محصولات باغداری به شکل عصری است."

وزارت زراعت می‌گوید: برای ازدیاد محصولات زراعتی در کشور برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت را ترتیب کرده‌است که بعضی از آنها در شماری از ساحات در حال عملی شدن است و نتایج خوبی نیز داده‌است.

مسئولین وزارت زراعت و مالداری افغانستان می‎گوید که ادارۀ انکشاف بین‎المللی ایالات متحده امریکا از سال ۲۰۱۰ میلادی تا کنون کمک‌های مشابه را انجام داده‌است.

هربی السمیت نماینده ادارۀ انکشاف بین‌المللی ایالات متحده در افغانستان می‌گوید که آماده اند تا کمک هایش را در آینده نیز با سکتور زراعت این کشور ادامه دهند.

کارشناسان بخش زراعت می‌گویند که با تطبیق پروژه‌ها در بخش زراعت، واردات غله جات به کشور کاهش خواهد یافت.

میرویس خوگیانی یکی از آنان به رادیو آزادی گفت:

"ما در حالتی هستیم که می‌خواهیم تا در داخل افغانستان با تولیدات داخلی خود سرمایه گذاری کنیم در خصوص واردات ما مشکلات جدی داریم اگر همچو پروژه‌ها در افغانستان تطبیق شود من اطمینان دارم که تا سال های ۲۰۲۰ افغانستان خود کفا خواهد شد."

این در حالیست که رئیس جمهور محمد اشرف غنی در سخنان قبلی اش روی انکشاف سکتور زراعت تأکید کرده‌است.

به اساس معلومات وزارت زراعت، حدود هشتاد درصد مردم افغانستان مصروف زراعت اند و اما به دلیلی کمبود آب، سربند ها، کانال ها و برخی وسایل زراعتی عصری نتوانسته اند این کشور را از نظر غله جات خود کفا نمایند.

مسئولین وزارت زراعت می‌گویند که انکشاف و توسعه زراعت هدف عمده آنان بوده و برای عملی کردن آن تلاش‌های شان آغاز شده‌است.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG