لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۷

یونما کشته شده‌ها را می‌شمارد یا مسئولیت دیگر هم دارد؟


روزنامه های چاپ امروز کابل بیشتر مطالب و تبصره های خود را به پرسش‌های مطرح شده در مورد حمله خونین روز شنبه در شهر کابل و افزایش تلفات ملکی در افغانستان اختصاص داده‌اند.

سرنوشت

روزنامه سرنوشت در سرمقاله اش نوشته است که چگونگی حمله خونین در دهمزنگ شهر کابل هنوز نیز مشخص نشده و مردم در این فکر هستند که پس از این چگونه دست به اعتراضات بزنند.

سرمقاله نویس گفته است که ممکن با تکمیل شدن دو سال حکومت وحدت ملی برخی اعتراض ها از سوی مردم صورت گیرد.

اما سرمقاله نویس نوشته است که حکومت از حادثه اخیر به نفع خود استفاده کرده و برای مردم خواهد گفت که در صورت تظاهرات ممکن باری دیگر رویداد دهمزنگ تکرار شود.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله اش پیشنهاد کرده است که حکومت و جنبش روشنایی باید اختلافات شان را از راه گفتگو حل کنند.

سرمقاله نویس می‌گوید که نیروهای امنیتی باید برای تأمین امنیت تظاهرات روز شنبه تدابیر جدی اتخاذ می‌کرد.

سرمقاله نویس نوشته است که رویداد خونین دهمزنگ باید بگونه جدی بررسی شده و افرادی که در این مورد غفلت و بی پروایی کرده‌اند مجازات گردند.

سرمقاله نویس گفته است که بدون در نظرداشت وضعیت کنونی و مشکلات امنیتی با راه اندازی چنین تظاهرات گسترده مسئولان جنبش روشنایی نیز در این زمینه بی پروایی کرده‌اند.

سرمقاله نویس نوشته حالا که واقعه دلخراش دهمزنگ صورت گرفت باید همه جوانب این رویداد بررسی شده و برای اختلافات به میان آمده راه حل مناسب جستجو گردد.

کابل پُست

روزنامه کابل پُست مطلبی را با این پرسش آغاز کرده که یونما یا دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد تنها وظیفه شمارش کشته شده‌ها در افغانستان را دارد یا مسئولیت دیگری نیز متوجه اش می‌باشد؟

در مطلب به گزارش یونما درباره ارقام تلفات افراد ملکی در افغانستان نیز اشاره شده‌است.

در مطلب آمده است که در این گزارش ارقام تلفات افراد ملکی در شش ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته چهار درصد بیشتر گفته شده‌است.

نویسنده مطلب به نقل از تحلیلگران گفته است که یونما باید عاملین کشتار افغان ها مانند پاکستان را نیز به جهانیان برملا کند تا در برابرشان اقدام شود.

ویسا

و روزنامه ویسا نیز در مطلبی گفته است که در هفت سال گذشته تلفات افراد ملکی در افغانستان به بلندترین سطح آن رسیده‌است.

در مطلب با اشاره به گزارش یونما در این باره آمده‌است که در نیمه اول سال جاری میلادی ۱۶۰۱ فرد ملکی در افغانستان کشته شده و ۳۵۶۵ تن دیگر زخم برداشته اند.

در مطلب عکس العمل ارگ ریاست جمهوری نیز به نشر رسیده که گفته است به افراد ملکی بیشتر تلفات از سوی طالبان و گروه های مخالف مسلح دیگر وارد شده‌است.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG