لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۱

یادگاری: کار انتخاب هیات جامعۀ مدنی برای شرکت در بروکسل جریان دارد


اتحادیۀ اروپا می‌گوید تلاش‌ها برای تعیین هیات نهاد‌های جامعۀ مدنی برای شرکت در نشست بروکسل ادامه دارد.

این اتحادیه حضور نماینده‌گان جامعۀ مدنی را در نشست بروکسل مهم خوانده و نهاد‌های جامعه مدنی را به همکاری گروپ اداره‌های بریتانیا و آیرلند برای افغانستان به منظور ساخت یک سند جامع برای ارائه در این نشست حمایت و همکاری می‌کند.

عبدالله یادگاری مشاور مطبوعاتی هیات این اتحادیه روز سه‌شنبه در صحبت با رادیو آزادی با تأکید بر اهمیت حضور نماینده‌گان جامعۀ مدنی برای منعکس ساختن مشکلات مردم این کشور در نشست بروکسل گفت، قرار است ده هیئت به نماینده‌گی از نهادهای جامعۀ مدنی برای شرکت در کنفرانس بروکسل انتخاب‌ شده و اولویت‌های مردم افغانستان را در این کنفرانس ارائه نمایند.

آقای یادگاری می‌گوید:

"درحال حاضر کار بالای انتخاب این هیات جریان دارد، بیشتر کار از سوی نهاد‌های آیرلند و بریتانیا و همکاری اتحادیۀ اروپا صورت می‌گیرد این هیات در مشوره با تمام نهاد‌های جامعۀ مدنی که در سراسر افغانستان هستند انتخاب می‌شوند."

آقای یادگاری می‌گوید سر از ماه اگست سال روان روند مشوره با نهادهای مدنی در سراسر افغانستان آغاز گردیده و قبل از آغاز نشست بروکسل پایان میابد.

دو هفته قبل نیز اعلامیۀ از سوی این اتحادیه منتشر گردیده و در آن نیز حضور نماینده‌گان جامعۀ مدنی در کنفرانس بروکسل مهم و حیاتی خوانده‌ شده بود.

بر اساس معلومات اتحادیۀ اروپا کنفرانس بروکسل به میزبانی این اتحادیه به تاریخ ۴ و ۵ اکتوبر سال جاری به شرکت نماینده‌گان ۷۰ کشور و ۳۰ سازمان بین‌المللی برگزار شده و در آن ادامۀ تعهدات مالی و سیاسی جامعۀ جهانی برای افغانستان مورد بحث قرار خواهد گرفت.

در این حال مسئولان نهادهای جامعۀ مدنی افغانستان می‌گویند طرح روند مشوره با نهادهای جامعۀ مدنی در کشور از سوی این نهادها ارایه شده واتحادیۀ اروپا از آن حمایت مالی وتخنیکی می‌کند.

عزیز رفیعی رئیس مجتمع جامعۀ مدنی افغانستان
عزیز رفیعی رئیس مجتمع جامعۀ مدنی افغانستان

عزیز رفیعی رئیس مجتمع جامعۀ مدنی افغانستان در مورد چگونگی تطبیق طرح نهادهای جامعۀ مدنی برای شرکت درکنفرانس بروکسل به رادیو آزادی گفت:

"طرح نهاد‌های جامعۀ مدنی این‌است که دریک سروی که در تمام افغانستان صورت گرفته و بعداً درهشت زون کنفرانس‌های زونی دایر می‌شود بعداً در کابل یک کنفرانس ملی برگزار میشود و در این کنفرانس به نمایندگی از نهادهای مدنی به اساس توانایی‌های دونرها که چقدر می‌توانند تمویل بکنند نماینده در کنفرانس بروکسل شرکت خواهد کرد. "

آقای رفیعی شرکت نمایندگان جامعۀ مدنی درنشست‌های بین‌المللی را ضروری خوانده و با انتقاد ازعدم حضورنمایندگان جامعۀ مدنی در برخی از نشست‌های گذشته می‌خواهد برنامه‌های که قرار است در نشست بروکسل مطرح می‌گردد جنبۀ عملی پیدا کند.

در این حال اتحادیۀ اروپا نیز ابراز امیدواری می‌کند که نمایندگان جامعۀ مدنی بتوانند در کنفرانس بروکسل خواست‌های مردم را به گونۀ درست منعکس بسازند، تا پیشنهادات شان مورد قناعت جامعۀ جهانی قرار گرفته ونتایج مثبت را درپی داشته‌باشد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG