لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۶

افزایش گروه داعش تهدید برای افغانستان


یو اس ای تودی

روزنامه امریکایی یو اس ای تودی USA Today در شماره اخیرش در مورد تهدید های فزاینده گروه داعش مطلبی را نشر کرده‌است.

در آغاز مقاله آمده، با آنکه حکومت افغانستان در حمایت امریکا قرار دارد و در جنگ در برابر طالبان به پیشرفت های دست یافته، حمله روز شنبه در کابل، نگرانی های را ایجاد کرده که شاید گروه داعش، تحرکاتش را در افغانستان آغاز کرده‌است.

به گفته روزنامه، در این حمله که اقلیت هزاره ها را هدف قرار داد، بیش از شصت تن کشته شدند.

این رویداد در ده سال گذشته در کابل، مرگبار ترین حمله دانسته شده‌است.

یو اس ای تودی اظهارات پیتریک جانسن یک محقق مسایل تروریزم را هم نقل کرده که می‌گوید: "ما شاید، شاهد چنین حملات گسترده باشیم."

روزنامه در این مورد نظر ائتلاف تحت رهبری امریکا را هم گرفته که گفته است: شمار افراد گروه داعش در افغانستان شاید از ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تن باشد، در حالیکه تعداد طالبان از ۲۵ هزار تا ۳۵ هزار تن تخمین می‌شود.

یو اس ای تودی همچنان به نقل از پنتاگون یعنی وزارت دفاع امریکا می‌نویسد: داعش که پارسال به گونه یک خطر در افغانستان ظهور کرد، حالا ضعیف شده و حضور گسترده اش در ولایت ننگرهار محدود شده‌است.

والستریت ژورنال

سازمان ملل متحد می‌گوید، تلفات غیر نظامیان در افغانستان به حد بی سابقه رسیده است این عنوان مقاله ایست که روزنامه دیگر امریکایی، والستریت ژورنال نشر کرده‌است.

در آغاز مقاله آمده‌است: در شش ماه نخست سال ۲۰۱۶ میلادی، ۱۶۰۱ تن از غیر نظامیان کشته و ۳۵۶۵ تن دیگر هم در افغانستان زخمی شده‌اند.

این در مقایسه با عین زمان در سال ۲۰۱۵ میلادی، چهار درصد افزایش را نشان می‌دهد.

روزنامه به نقل از گزارش سازمان ملل متحد که روز دوشنبه نشر شد، می‌نویسد، نزدیک به یک سوم حصه قربانیان یا زخمی شده‌ها، کودکان استند.

والستریت ژورنال به این توجه کرده که شاید یکی از دلایل افزایش تلفات ازدیاد عملیات های نظامی نیرو های امنیتی افغان علیه طالبان در مناطق مختلف باشد.

در مقاله به صورت مشخص از هلمند یاد آوری شده که ایالات متحده در آنجا نیرو های اضافی را مؤظف ساخته است و همچنان نام کندز گرفته شده که پارسال مرکز و برخی ولسوالی های آن به دست طالبان سقوط کرد.

والستریت ژورنال می‌نویسد، در گزارش یوناما یاد آوری شده که شورشیان مسلح شصت درصد مسئول کشتار غیر نظامیان دانسته شده‌اند.

این هم در گزارش آمده که نیرو های امنیتی افغان نیز در افزایش تلفات غیر نظامیان مسئول بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG