لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۳

مقامات ترکی: جستجو برای باقی مانده‌های کودتا کننده ادامه دارد


نیروهای خاص ترکیه به رد یابی کماندوهای ادامه دادند که به تاریخ پانزدهم جولای می خواستند، رئیس جمهور این کشور را دستگیر نموده، یا به قتل برسانند.

به نوشتۀ آژانس خبری رویترز، بیش از هزار تن از پرسونل نیروهای امنیتی ترکیه در این عملیات در تپه‌های اطراف سواحل مدیترانه سهم گرفتند.

مقامات ترکی می‌گویند، بیش از هزار تن از پرسونل نیروهای امنیتی ترکیه که با هلیکوپترها، طیارات بی پیلوت و قوای بحری حمایت می‌شدند، روز سه شنبه عملیات ردیابی بقایای این کماندوها را آغاز کردند.

به نوشتۀ آژانس خبری رویترز، این عملیات نیروهای خاص ترکیه در تپه‌های سواحل بحیرۀ مدیترانه در اطراف استراحت‌گاه مرمریس به خاطر دستگیری ۱۱ کماندوی باقی مانده که در کودتای نافرجام دست داشتند، اجرا شده‌است.

رجب طیب اردوغان و حکومت ترکیه فتح‌الله گولن را به خاطر گرفتن قدرت در برنامه ریزی این کودتا متهم می‌کنند.

حکومت ترکیه سرکوب طرفدران فتح‌الله گولن را آغاز کرده‌است و تا اکنون حدود شصت هزار تن از پرسونل پولیس، قضات، و پرسونل سکتور خدمات عامه به اتهام طرفداری از فتح‌الله گولن دستگیر شده و یا وظایف شان به حالت تعلیق قرار گرفته‌است و تحقیقات از آنها جریان دارد.

ریاست امور مذهبی ترکیه ۶۲۰ تن از پرسونل این اداره را به شمول ملا‌ها و قاری‌های قرآن کریم را روز سه شنبه از کار برکنار ساخت. تعدادی افرادی که در این اداره از ۱۵ جولای تا اکنون بر طرف شده‌اند به ۱۱۰۰ تن رسیده‎است.

آژانس خبری رویترز از قول مولودچاوش اوغلو وزیر خارجۀ ترکیه می‌نویسد که گفته‌است، دو سفیر این کشور که اکنون در انقره‌اند، از کار بر کنار شده و حسین اونی موتلو والی سابق استانبول زندانی شده‌است.

برات البیراک داماد رجب طیب اردوغان و وزیر انرژی ترکیه در یک مصاحبۀ تلویزیونی با اشاره به شبکۀ طرفداران فتح‌الله گولن گفته‌است:
"نهادی وجود ندارد که این شبکه در آن رخنه نکرده باشد. همۀ نهادها بازرسی شده‌اند و دوباره بازرسی خواهند شد."

پارلمان ترکیه روز سه‌شنبه یک کمیسیون را موظف ساخت تا در بارۀ تلاش کودتا در این کشور تحقیق کند و از آن همۀ احزاب ترکیه حمایت کردند. این کمسیون همچنان در مورد ادعای نفوذ جنبش فتح‌الله گولن در حکومت و تحریک آن به کودتا تحقیق خواهد کرد.

فتح‌الله گولن
فتح‌الله گولن

بکر بزدگ وزیر عدلیۀ ترکیه گفته‌است:
"اکنون از متهمین تحقیق شده‌است و اعترافات آنها اطلاعات زیاد را در مورد جنبش گولن و نفوذ آن در ترکیه در اختیار ما قرار داده‌است."

فتح‌الله گولن از سال ۱۹۹۹ میلادی به این‌سو در یک تبعید اختیاری در ایالات متحدۀ امریکا به‌سر می برد و توسط رئیس جمهور و حکومت ترکیه به تلاش کودتا در آن کشور متهم شده‌است.

XS
SM
MD
LG