لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۰

از نهمین سالروز وفات محمد ظاهرشاه یاد بود به عمل آمد


از نهمین سالروز درگذشت محمد ظاهر شاه روز پنجشنبه در مراسم رسمی در تپۀ مرنجان شهر کابل یابود شد.

از درگذشت محمد ظاهرشاه نُه سال می‌گذرد، برخی از مقامات دولتی و چهره‌های سیاسی می‎گویند که او به علت داشتن سیاست میانه‌رو اش، نزد مردم محبوبیت همیشگی دارد.

مراسم یادبود از نهمین سال درگذشت محمد ظاهرشاه روز پنج‌شنبه در تپۀ مرنجان شهر کابل برگزار شد و شماری از مقام‌های حکومت در این مراسم اشتراک داشتند.

محمد ظاهرشاه
محمد ظاهرشاه

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در پیامی به این مناسبت که از سوی اکرم خپلواک مشاور ریاست جمهوری به خوانش گرفته شد ظاهرشاه را سمبول خیر و برکت خوانده و او را شخصیت فراموش ناشدنی یاد کرده‌است.

آقای خپلواک با خوانش این پیام گفت:

"بابای ملت یک شخصیت ماندگار در تاریخ افغانستان است. دورۀ زمامداری وی نمونۀ صلح و ثبات بود. زندگی او برای مردم نمونه‌یی از اعتدال، ترقی و وطندوستی بوده‌است."

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان و عبدالله‌ عبدالله رئیس اجرائیه این کشور، با گذاشتن اکلیل گل بر سر مزار این شاه پیشین افغانستان، او را سیاستگزار اعتدال پسند خواندند.

از سوی دیگر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان که در این مراسم اشتراک داشت گفت که محمد ظاهرشاه شخصیت خیرخواه بوده و پیوسته در فکر آبادی این کشور بود.

وی گفت:

"شاه افغانستان از خودخواهی‌ها و مسایل که متأسفانه قشر سیاسی به آن گرفتار بودند، کاملاً به دور بود و در یک سطح دیگر فکر می‌کرد، به آیندۀ ملت می‌اندیشید و یک لحظه هم غم و درد مردم را نمی‌خواست."

عبدالله: محمد ظاهرشاه شخصیت خیرخواه بود.
عبدالله: محمد ظاهرشاه شخصیت خیرخواه بود.

​محمد ظاهرشاه از سال ۱۹۳۳ تا ۱۹۷۳ میلادی برای چهل سال زمام افغانستان را بر عهده‌داشت.

سردار محمد داوود خان در سال ۱۹۷۳ میلادی پس از کودتا خود را رئیس جمهور افغانستان اعلام کرد و محمد ظاهرشاه از آن‌ زمان تا سقوط رژیم طالبان در سال ۲۰۰۲ در ایتالیا بسر برد.

محمد ظاهرشاه در لویه جرگۀ تصویب قانون اساسی افغانستان اشتراک کرد و در این جرگه برای وی لقب بابای ملت داده‌شد.

شاه برای چهل سال زمام افغانستان را برعهده‌داشت.
شاه برای چهل سال زمام افغانستان را برعهده‌داشت.

محمد ظاهر شاه پس از آمدن‌اش از ایتالیا در افغانستان بسر برد و در مراسم رسمی اشتراک می‌ورزید.

فاطمه گیلانی رئیس سره میاشت افغانستان در مراسم نهمین سالروز درگذشت محمد ظاهرشاه در بارۀ شخصیت او گفت:

"زندگی بابای ملت برای همه‌گان یک درس بوده‌است. درس از وطندوستی، اخلاق و درس اینکه اگر شخصی یک امتیازی در زندگی‌اش دارد، در بدل آن برای مردم چه کاری انجام داده می‌تواند."

در این میان شهزاده مسعود یکی از تحلیلگران افغان به این باور است که محمد ظاهرشاه، در بسیج سازی مردم و تحکیم وحدت ملی در افغانستان تلاش‌های بسیاری انجام داده‌است.

محمد ظاهرشاه در نتیجۀ بیماری دراز مدتی در ماه اسد سال ۱۳۸۶ هجری خورشیدی درگذشت و در تپۀ مرنجان به خاک سپرده شد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG