لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۸

نیکولسن: تلفات نیروهای افغان ۲۰درصد افزایش یافته است


قوماندان عمومی نیرو‌های بین‌المللی در افغانستان می‌گوید: شمار تلفات نیرو‌های امنیتی افغان در شش ماه اول سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است.

به گفته جنرال جان نیکولسن، این تلفات در مقایسه با شش ماه اول سال ۲۰۱۵، امسال ۲۰ درصد بیشتر شده‌است.

ارگان‌های امنیتی افغانستان می‌گویند، خروج نیرو‌های بین‌المللی از عوامل عمده وارد شدن تلفات به نیرو‌های افغان بوده‌است.

جنرال جان نیکولسن قوماندان عمومی نیرو‌های بین‌المللی در افغانستان، از افزایش تلفات نیرو‌های امنیتی افغان سخن می‌گوید، اما ارقام در این مورد نداده‌است.

وی که دیروز در یک کنفرانس ویدیویی، از مقرش در کابل با خبرنگاران در واشنگتن صحبت می‌کرد، تلفات در شش ماه نخست سال ۲۰۱۶ در مقایسه با عین زمان در سال ۲۰۱۵ میلادی را، ۲۰ درصد بیشتر دانست.

جنرال جان نیکولسن قوماندان عمومی نیرو‌های بین‌المللی در افغانستان
جنرال جان نیکولسن قوماندان عمومی نیرو‌های بین‌المللی در افغانستان

وی گفت:

" تلفات افغان‌ها به صورت تدریجی در جریان امسال و همچنان زمستان افزایش یافته است. چیزی که حالا میبینیم همین که فکر می‌کنم اکثریت تلفات به صورت حد اوسط در مقایسه با پارسال به خاطر جنگ‌ها در آغاز سال ۲۰۱۶ بوده زیرا پارسال جنگ‌ها کمتر بود و امسال بیشتر شد."

پیش از این هم جنرال جان نیکولسن قوماندان عمومی نیرو‌های بین‌المللی در افغانستان گفته بود: در سال ۲۰۱۶ تکتیک‌های نیرو‌های افغان بهتر از گذشته شده اما به گفته وی تلفات هم بیشتر شده‌است.

او عامل آنرا ظاهراً حملات دقیق طالبان بر پوسته‌ها و مراکز نیرو‌های امنیتی افغان عنوان کرده بود.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، این تلفات به خاطر در جریان سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ افزایش یافته که مسئولیت‌های امنیتی به صورت کامل به نیرو‌های امنیتی افغان سپرده شد.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی به رادیو آزادی گفت، از سال ۲۰۱۴ میلادی که مسئولیت‌های امنیتی به نیرو‌های افغان واگذار شد، با آنکه توانایی این نظامیان بیشتر شده، تلفات‌شان هم افزایش یافته است.

وزیری: با آنکه توانایی نظامیان افغان بیشتر شده، تلفات‌شان هم افزایش یافته است.
وزیری: با آنکه توانایی نظامیان افغان بیشتر شده، تلفات‌شان هم افزایش یافته است.

وی افزود

" تلفات ما نسبت به سال ۲۰۱۴ یعنی در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ زیاد بوده‌است. علتش همین است که قوت‌های بین‌المللی از افغانستان خارج شدند، عملیات را ما مستقلانه اجرا می‌کنیم و در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ حملات دشمن نیز زیاد بود."

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان افزود، شورشیان فکر می‌کردند که با خروج نیرو‌های بین‌المللی، نیرو‌های افغان توانایی برقراری امنیت را نخواهند داشت اما به گفته دولت وزیری، شورشیان به این آرزوی‌شان نرسیدند و نخواهند رسید.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید: یکی از عوامل افزایش تلفات نیرو‌های افغان، نبود قوای هوایی در افغانستان دانسته میشد اما وی تأکید کرد که حالا نیرو‌های هوایی افغان هم تقویت شده‌اند.

با آنکه تعداد دقیق تلفات نیرو‌های امنیتی افغان معلوم نیست اما بر اساس برخی ارقام که تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی نشر شده، بیش از ۱۴ هزار پولیس و نزدیک به هفت هزار تن از سربازان اردوی ملی در جریان جنگ با شورشیان در بیش از یک دهه گذشته کشته شده‌اند.

در سال ۲۰۱۵ در مجموع بیش از ۱۶ هزار نیروی پولیس و اردوی افغانستان در جریان جنگ و درگیری‌ها کشته و یا زخمی شدند.

نشریه میلیتری تایمز “Military Times” با نشر این ارقام همچنان گفته که در سال ۲۰۱۴ شمار کشته و زخمی‌های نیرو‌های امنیتی افغان کمتر بود و به ۱۲۵۰۰ تن می‌رسید.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG