لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۱

صدیقی: وزارت داخله درمورد گزارش دیده بان حقوق بشر تحقیق می‌کند


صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان

وزارت داخله افغانستان می‌گوید در مورد یافته های گزارشی تحقیق می‌کند که در آن گفته شده با اطفال بازداشت شده به اتهام همکاری با طالبان در توقیفگاه‌های افغانستان برخورد نادرست صورت می‌گیرد.

این گزارش از سوی سازمان دیده بان حقوق بشر منتشر شده و شکنجه اطفال پائین تر از سن هژده سال که به اتهام داشتن روابط با طالبان بازداشت شده‌اند در توقیفگاه‌های افغانستان یک مسئله عادی خوانده شده‌است.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان گفت، با آنعده از مسئولین که با اطفال در توقیفگاه‌ها از شکنجه کار می‌گیرند برخورد قانونی می‌کنند.

وی روز جمعه در عکس‌العمل به گزارش اخیر سازمان دیده بان حقوق بشر به رادیوآزادی گفت که پولیس حق ندارد با اطفال بازداشت شده در توقیفگاه‌ها برخورد نادرست نماید.

وی افزود:

"نیروهای پولیس ملی افغانستان در قسمت اینکه چگونه با اطفال برخورد شود مسئولیت بسیار مهم دارند و اگر اسناد و شواهدی وجود داشته باشد ما کاملاً حاضر هستیم و این تعهد را هم داریم که قضیه‌ها و موارد مشخص را مستند سازی شده مبنی بر اینکه توسط نیروها و منسوبین امنیتی کسی شکنجه شده آنرا بررسی کرده و بعد از شناسایی این افراد را مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار بدهیم."

در یک گزارش هیومن رایتس واچ یا سازمان دیده بان حقوق بشر که به روز پنجشنبه منتشر گردید، گفته شده که نیروهای امنیتی در سال ۲۰۱۵ صدها طفل پائین تر از سن ۱۸ سال را به اتهام داشتن روابط با طالبان مسلح، انجام حملات انتحاری و یا همکاری با مخالفان مسلح بازداشت کرده‌است.

در این گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر شکنجه این اطفال در توقیفگاه‌ها یک موضوع عادی خوانده شده و در ضمن از لت وکوب با کیبل، اذیت کردن اعضای تناسلی آنان، تهدیدات تجاوز جنسی و برخی موارد دیگر نیز یاد آوری شده‌است.

از سوی هم مسئولان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گویند برخورد نادرست با اطفال در توقیفگاه‌های این کشور برای آنان قابل قبول نیست.

رفیع الله بیدار سخنگوی این کمیسیون به رادیوآزادی گفت که برای بیرون رفت از این مشکل یکجا با حکومت افغانستان کار می‌کنند.

رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

وی گفت:

"اذیت کردن و آزار دادن اطفال یک عمل غیر قانونی است کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان برای جلوگیری و کاهش شکنجه یکجا با دولت کار می‌کند تا یک قانون جداگانه‌یی تصویب شود که تمام این ابعاد را در نظر بگیرد."

وزارت داخله افغانستان در حالی تعهد می‌کند که آزار و اذیت اطفال را در زندان‌ها مورد بررسی قرار می‌دهد که کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید، در زندان‌های برخی از ولایات اطفال مورد شکنجه قرار می‎گیرند.

از سوی هم در گزارش اخیر سازمان دیده بان حقوق بشر تقاضا شده‌است که باید به توقیف اطفال بدون طی مراحل قانونی پایان داده شده و در ضمن اطفالی که بدون کدام جرم بازداشت شده‌اند، از بند آزاد گردند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG