لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۷

تبصرۀ برخی از روزنامه های جهان در مورد گزارش سیگار


یک تعداد از روزنامه های غربی در شماره های اخیر خود در مورد گزارش اخیر اداره سرمفتش خاص بازسازی امریکا در افغانستان سیگار مطالبی را به نشر رسانده‌اند.

در گزارش سیگار در برابر مسایل دیگر به یک نکته اشاره شده‌است که قوای افغان نتوانسته اند مناطقی را که مخالفین مسلح تحت تصرف گرفته اند دوباره بدست آورند.

نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیر خود می‌نویسد رئیس جمهور افغانستان اشرف غنی در سفر که بعد از سقوط شهر کندز بدست طالبان و تصرف دوباره آن از سوی قوای افغان به این ولایت داشت در مورد تشکیل سه ولسوالی دیگر در این ولایت در ظرف هشت ماه سخن گفت تا بتواند همکاری و حمایت مردم را به حکومت جلب کند.

اما به نوشته روزنامه این سه ولسوالی در دست طالبان هستند و قوای حکومتی نتوانسته اند حاکمیت خود را بر آن بر قرار کنند.

به نوشته روزنامه وضیعت در شمال افغانستان در حالی که هنوز موسم حملات طالبان تمام نشده‌است ناراحت کننده می‌باشد و حتی فرمان رئیس جمهور امریکا که حملات هوایی قوای این کشور را در افغانستان آزاد تر ساخت نتوانسته است نگرانی مردم را برطرف کند.

گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود می‌نویسد تلاش‌های طالبان و پیشرفت نسبی آنها خود نشان می‌دهد که چرا قوماندان قوای امریکا در افغانستان جنرال جان نیکولسن سعی نمود رئیس جمهور اوباما را قانع بسازد که تعداد سربازان در افغانستان را کاهش ندهد و اشتراک قوای هوایی امریکا را در عملیات روزانه در این کشور اجازه بدهد.

روزنامه از قول شیرجان احمدزی رئیس مرکز مطالعات افغانستان در پوهنتون نیبراسکا می‌نویسد که گفته است از دست دادن مناطق از سوی قوای افغان و پیشرفت طالبان تعجب آور نبود، زیرا به گفته او قوای افغان در موقفی قرار ندارند که به اندازه قوای ائتلاف در این کشور قدرت نشان بدهند.

به گفته او نیرو های افغان به قوای هوایی دسترسی ندارند تا از پیشرفت طالبان جلوگیری کنند.

روزنامه گاردین از قول نماینده خاص سابق امریکا در افغانستان و پاکستان جیمز دبینز که اکنون در مرکز مهم تحقیقاتی راند کورپرویشن کار می‌کند می‌نویسد که گفته است مصرف امریکا برای اردوی افغانستان هر سال کمتر شده‌است که این عمل هم بی تأثیر نیست.

انترنیشنل بزنس تایمز

نشریه انترنیشنل بزنس تایمز در شماره اخیر خود می‌نویسد طبق گزارش اداره سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان سیگار حکومت تحت حمایت ناتو در افغانستان در ماه جنوری همین سال بر ۷۰ عشاریه پنج درصد خاک این کشور حاکمیت مستقیم داشت و در ماه می این ساحه به ۶۵ عشاریه شش درصد کاهش یافته است.

به نوشته نشریه همین مشکلات و محدود شدن حاکمیت دولت افغانستان بر سرزمین این کشور شاید سبب شده باشد که رئیس جمهور اوباما در قدم اول به قوای هوایی این کشور اجازه حملات را در افغانستان بدهد و در قدم دیگر تصمیم بگیرد که در آغاز سال آینده بر عوض پنج هزار سرباز ۸۴۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان حضور داشته باشند.

XS
SM
MD
LG