لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۸

باور: فعالیت زنان در رسانه‌های شمال رو به کاهش است


گلاب شاه باور مسئول دفتر "سجنا"
گلاب شاه باور مسئول دفتر "سجنا"

مسئولان انجمن اجتماعی خبرنگاران شمال یا "سجنا" از کاهش فعالیت زنان در رسانه‌های ولایات شمال افغانستان ابراز نگرانی می‌کنند.

گلاب شاه باور مسئول دفتر "سجنا" می‌گوید که تعداد زنان خبرنگار در رسانه‎های شمال کشور نسبت به سه سال گذشته کاهش یافته‌است.

آقای باور می‌گوید که دید حاکم سنتی در برابر فعالیت زنان در جامعه، افزایش ناامنی در برخی از ولایات شمال و عدم پرداخت مزد کافی خبرنگاران از جمله عواملی اند که سبب کم رنگ شدن حضور زنان در رسانه‌ها شده‎است.

باور در رابطه گفت:

"عوامل مختلف اجتماعی و امنیتی را دارد، نخست موجودیت عرف نا پسند در جامعه سنتی ما است، بعد اینکه تهدیدات امنیتی در برابر خبرنگاران خاصتاً بانوان بیشتر است و اخیر اینکه اکثراً رسانه‌ها از وضعیت مالی خوب برخوردار نیستند و معاش مناسب برای کارمندانش پرداخت نمی‌کند."

با آنکه تا هنوز آمار دقیق کاهش حضور زنان در رسانه‌ها از سوی هیچ ارگان رسمی اعلام نشده‌است، اما تعداد از فعالان رسانه‌یی نیز به این عقیده‎اند که موجودیت تهدیدات امنیتی سبب شده‌است تا دختران و زنان از کار کردن در رسانه بخصوص رسانه‌های تصویری دست بکشند.

مبینه ساعی مسئول رادیو ویژه بانوان در بلخ ( رادیو رابعه بلخی) در رابطه گفت:

"موجودیت تهدیدات امنیتی بخصوص در ولایات شمال کشور سبب شده‌است که زنان از کارکردن در رسانه‌های صوتی و تصویری بپرهیزند."

مسئولان انجمن خبرنگاران شمال افغانستان کاهش حضور زنان در رسانه‌ها را صدمه بزرگ بر پیکر آزادی بیان دانسته می‌گویند که فعالیت وسیع بانوان در رسانه می‌تواند مشکلات موجود در برابر قشر عظیم از جامعه یعنی زنان را خوبتر از مردان انعکاس دهند.

گلاب شاه باور مسئول این نهاد به این عقیده‌است:

"حضور زنان در رسانه‌ها می‌تواند به عنوان بلند گوی صدای زنان عمل کند و مشکلات آنان را خوبتر از مردان انعکاس دهد و به گوش مسئولین برساند."

قابل یاد آوریست با آنکه افغانستان در طی بیش از یک دهه در راستای آزادی بیان دست آوردهای بی‌شماری داشته‌است، اما هنوز هم این کشور نزد سازمان‌های حقوق بشری در فهرستِ قرار دارد که از جملۀ خطرناک ترین کشورها برای خبرنگاران به شمار می‌روند.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG