لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۶

غورزنگ: مسکو خواست‌های کابل را بطور همه جانبه بررسی می‌کند


تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان
تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

مشاور امنیت ملی افغانستان تعهد روسیه مبنی بر توسعه همکاری‌های نظامی در بخش تجهیز نیروهای افغان را بدست آورده‌است.

تجهیز نیروهای امنیتی افغان، گسترش مبارزه مشترک علیه تروریزم و توسعه همکاری‌های امنیتی از خواست‌های اند که در دیدار مشاور امنیت ملی با مقام‌های روسی مطرح شده‌اند.

تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، تجهیز نیروهای امنیتی افغان یکی از خواست‌های مشخص حنیف اتمر در سفر اش به مسکو بوده‌است.

وی گفت، روسیه وعده سپرده تا در مورد خواست‌های مشخص افغانستان در این خصوص، بررسی‌های همه جانبه را انجام دهد.

وی افزود:

"باور دولت افغانستان بر این است که در امر مبارزه با تروریزم و دفع خطرات آن در افغانستان و منطقه نیاز است تا نیروهای امنیتی افغانستان تجهیز شوند، از این لحاظ دید دولت روسیه با دید حکومت افغانستان مشابه بود و وعده کردند که در مورد خواست‌های مشخص دولت افغانستان بخاط تجهیز نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان از سوی نهاد های مربوطه‌شان بررسی‌های همه جانبه شروع خواهد شد."

آقای غورزنگ گفت، همکاری در بخش سپردن هلیکوپترهای جنگی، فراهم سازی مهمات برای اسلحه موجود مورد استفاده و فراهم سازی امکانات ایجاد ورکشاپ ترمیم تجهیزات نیروهای هوایی افغان، از خواست‌های مشخص مشاور امنیت ملی از مقام‌های روسی بوده‌است.

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان
محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان

محمد حنیف اتمر هفته گذشته در سومین سفر رسمی‌اش به روسیه که چهار روز را در بر گرفت با همتای روسی‌اش و برخی مقام‌های دیگر آن کشور دیدار کرده‌است.

این در حالیست که اخیراً رئیس جمهور روسیه روی حمایت نیروهای امنیتی افغان در امر مبارزه با تروریزم تأکید کرده‌است.

روسیه چندی قبل هم ده هزار میل کلاشنیکوف را در اختیار پولیس افغانستان قرار داد.

با آنکه شورای امنیت ملی نسبت به کمک‌های روسیه در بخش نظامی امیدوار است، اما برخی از آگاهان امنیتی با اشاره به حضور امریکا و ناتو در افغانستان می‌گویند روسیه نمی‌تواند در چنین شرایط از لحاظ نظامی با این کشور کمک بنیادی کند.

شهنواز تنی وزیر دفاع اسبق افغانستان
شهنواز تنی وزیر دفاع اسبق افغانستان

شهنواز تنی یکی از این آگاهان و وزیر دفاع اسبق افغانستان به رادیو آزادی در این باره گفت:

"کشورهای ناتو در رأس امریکا در افغانستان موجود اند، فکر نمی‌کنم در چنین شرایط روسیه با افغانستان طوری که لازم است کمک نماید، ممکن در برخی عرصه‌ها خیلی ناچیز کمک کند، اما از لحاظ استراتیژیک کمک‌های لازم را نمی‌تواند انجام دهد، زیرا کشورهای ناتو اجازه نخواهند داد."

با آنکه بیشتر باورها بر این است که همکاری‌های نظامی میان افغانستان و روسیه حساسیت برانگیز خواهد بود، اما شماری دیگر از آگاهان نظامی افغان با این گونه استدلال‌ها موافق نیستند.

حی گل سلیمان‌خیل یکی از این تحلیگران می‌گوید افغانستان می‌تواند در مشوره با متحدین بین‌المللی‌اش و بخصوص جلب رضایت ایالات متحده امریکا، همکاری‌های نظامی روسیه را نیز با خود داشته باشد.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG