لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۹

جهت کنترول ادویه و نظارت سیستم صحی در افغانستان ادارۀ ویژه ایجاد شد


وزارت صحت عامۀ افغانستان برای کنترول ادویه و نظارت سیستم صحی، اداره ملی تنظیم و امور دوایی و محصولات صحی را افتتاح نمود.

این وزارت می‌گوید که این اداره در زمینۀ کاهش فساد، جواز دهی، بازرسی قوانین صحی و ادویه، ثبت ادویه و محصولات طبی و کنترول و نظارت از کیفیت و قیمت دوا کار می‌کند.

وزیر صحت عامۀ افغانستان در مراسم افتتاحیۀ این اداره گفت که با ایجاد این اداره خدمات صحی در افغانستات معیاری خواهد شد.

داکتر فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامۀ افغانستان روز یک‌شنبه در مراسم افتتاح ادارۀ ملی تنظیم و امور دوایی و محصولات صحی گفت که با ایجاد این اداره تلاش می‌شود تا اعتماد مردم بدست آمده و خدمات صحی بهتر برای مردم ارائه شود.

فیروز: در حال حاضر افغانستان نود و پنج در صد ادویه را از کشورهای دیگر وارد میکند.
فیروز: در حال حاضر افغانستان نود و پنج در صد ادویه را از کشورهای دیگر وارد میکند.

وی افزود:

"به همکاری همکاران مسلکی خود، ما می‌توانیم به هدف بسیار نیک خود که او عبارت از دوای با کیفیت، دوای مصون و دوای با قیمت مناسب، می‌رسیم."

به گفتۀ آقای فیروز در حال حاضر افغانستان ۹۵ در صد ادویه را از کشور‍‌های دیگر وارد می‌کند و این کار به گفتۀ وی سبب شده‌است تا ادویۀ بی کیفیت وارد شده و قیمت آن نیز بالا برود.

در عین حال نور شاه کامه‌وال رئیس اجرائیوی این اداره در صحبت با رادیو آزادی گفت که آن‌ها برای حل مشکلات هر چه بیشتر بخش صحت و با کیفیت سازی ادویه، چالش‌ها را شناسایی نموده و به حل آن می پردازند.

وزارت صحت عامه: سالانه به ارزش چهار صد ملیون دالر ادویه وارد افغانستان میشود.
وزارت صحت عامه: سالانه به ارزش چهار صد ملیون دالر ادویه وارد افغانستان میشود.

از سوی دیگر مردم عام از بی کیفیت بودن و قیمت بالای ادویه شکایت نموده می‌گویند که دولت باید به این مشکل توجه جدی نماید.

پروین و حمید‌الله دو تن از باشنده‌گان کابل در صحبت با رادیو آزادی چنین می‌گویند:

"مردم افغانستان بی‌چاره و غریب هستند، اما برای ما گفته می‌شود که به هند یا پاکستان بروید، ما پول نداریم که به هند یا پاکستان برویم، باید همان دوای خوبتر را در خود افغانستان بیاورند که تداوی ما در همین جا شود."

"دولت باید به تعقیب وارد کننده‌گان و فروشنده‌گان دوا باشند و قیمت مناسب آن‌ را به مردم اعلان کنند تا فروشنده‌گان آن را به قیمت گزاف بالای مردم نفروشند."

نظر به معلومات وزارت صحت عامۀ افغانستان در حال حاضر سالانه به ارزش چهار صد میلیون دالر ادویه وارد افغانستان می‌شود.

این وزارت پیش از این گفته‌است که تلاش‌ها برای کنترول کیفیت ادویه و گسترش خدمات معیاری صحی در این کشور جریان دارد اما مردم می‌گویند که این تعهدات تا هنوز بگونۀ لازم عملی نشده‌است.

گزارش: الیاس صالح

XS
SM
MD
LG