لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۶

وزیری: خانشین در تصرف ماست و قوت‌های ما در آن جابجا اند


دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که حملات گسترده مخالفان مسلح دولت بر ولسوالی خانشین ولایت هلمند عقب زده شده و سقوط این ولسوالی بدست طالبان مسلح بی‌اساس است.

مقامات وزارت دفاع افغانستان می‌گویند که این ولسوالی بدست طالبان مسلح سقوط نکرده و عملیات تصفیوی از سوی نیروهای امنیتی افغان در خانشین ادامه دارد.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که در عملیات نیروهای کماندوی افغان تلفات زیادی به مخالفان مسلح دولت در ولسوالی خانشین هلمند وارد شده‌است.

وزیری: تلفات زیادی به مخالفان مسلح دولت در ولسوالی خانشین هلمند وارد شده‌است.
وزیری: تلفات زیادی به مخالفان مسلح دولت در ولسوالی خانشین هلمند وارد شده‌است.

وی در ادامه گفت:

"دشمن بالای ولسوالی خانشین حمله کردند تحرکات مخالفان مسلح در این ولسوالی را ما تائید می‌کنیم. نیروهای ما در ولسوالی خانشین حضور دارند و ۲۴ تن از جنگجویان دشمن آنجا کشته شده‌اند و اجساد ‌شان در میدان جنگ باقی مانده‌است. ولسوالی در تصرف ما است و قوت‌های ما در آنجا جابجا شده‌اند."

آقای وزیری می‌گوید، طالبان مسلح که جنگجویان خارجی نیز آنان را همراهی می‌کردند دو شب پیش بالای ولسوالی خانشین ولایت هلمند حمله کردند اما به گفته وی نیروهای امنیتی افغان حمله آنان را عقب زدند.

طالبان روز شنبه ادعا کردند که ولسوالی خانشین ولایت هلمند را تصرف کرده‌اند.

در چند ماه گذشته این سومین بار است که از سقوط ولسوالی خانشین هلمند سخن زده می‌شود.

اما وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که به منظور تأمین امنیت در هلمند نیروهای اضافی به این ولایت فرستاده شده و برنامه‌های مهمی در حال اجرا است.

از سوی هم عمر زواک سخنگوی والی هلمند می‌گوید که در نتیجه درگیری‌ها در خانشین چهار تن از سربازان افغان کشته شده و نُه تن دیگر‌ شان زخم برداشته اند.

وی نیز تأکید می‌کند که خانشین در تصرف نیروهای امنیتی افغان قرار دارد.

اما وزارت دفاع افغانستان و مقامات محلی هلمند در مورد وضعیت امنیتی در ولسوالی خانشین این ولایت اظهارات ضد و نقیض دارند.

کریم اتل رئیس شورای ولایتی هلمند با اظهارات دولت وزیری و عمر زواک موافق نیست.

وی می‌گوید که به علت عدم همآهنگی میان نیروهای امنیتی افغان خانشین بدست طالبان مسلح سقوط کرده و به افراد ملکی نیز تلفات وارد شده‌است.

وی در مورد گفت:

"دو روز قبل حوالی ساعت یازده شب ولسوالی خانشین در تصرف مخالفان مسلح دولت درآمد. به علت برخی مشکلات نیروهای امنیتی افغان نتوانستند که ولسوالی را نگهدارند، آنان از ولسوالی برآمدند و کشته و زخمی نیز داشتیم."

آقای اتل می‌گوید که مخالفان مسلح دولت از چهار جهت بالای ولسوالی خانشین حمله کردند و این ولسوالی را به تصرف‌شان در آوردند.

رئیس شورای ولایتی هلمند همچنان تأکید می‌کند که همین حالا در چندین ولسوالی این ولایت درگیری میان نیروهای امنیتی افغان و طالبان مسلح ادامه دارد و به گفته وی صدها خانواده مجبور به ترک خانه‌های ‌شان نیز شده‌اند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG