لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۱

رئیس جمهور جرمنی: تضمین مصونیت کامل شهروندان ناممکن است


یوآخیم گاوک رئیس جمهور جرمنی
یوآخیم گاوک رئیس جمهور جرمنی

رئیس جمهور جرمنی روز یکشنبه گفت، هیچ دولتی نمی‌تواند مصونیت کامل شهروندانش را در برابر حملات تروریستی تأمین کند.

بعد از حملات اخیر در دو هفته گذشته در شهر مونشن که در نتیجۀ آن پانزده تن کشته شدند، یوآخیم گاوک (Joachim Gauck) رئیس جمهور جرمنی گفته‌است، هیچ دولتی نمی‌تواند مصونیت کامل شهروندانش را در برابر حملات تروریستی تضمین کند.

به نوشته آژانس خبری رویترز، یوآخیم گاوک که در آلمان شرق سوسیالیستی سابق کشیش بود، در مراسم یادبود از قربانیان حملات اخیر در شهر مونشن، گفت:

یوآخیم گاوک رئیس جمهور جرمنی
یوآخیم گاوک رئیس جمهور جرمنی

"در جهان سیاستمداری وجود ندارد که بتواند همچو تضمینی را بدهد، آنچه را که می‌توان کرد و روی آن دوباره باید کار کرد، پیوستگی و اتحاد همۀ ارگان‌های حکومت و جامعۀ مدنی بیدار و فعال است."

رئیس جمهور جرمنی اتحاد ملی را بهترین اسلحه در برابر حملات تروریستی حمله کننده‌گان دانسته‌است.

انگیلا مرکل صدراعظم جرمنی که در مراسم یادبود از قربانیان حملات اخیر در شهر مونشن نیز اشتراک داشت، یک برنامۀ ۹ فقره‌ای واکنش به این حملات را تدوین کرده‌است که سیستم هشدار قبلی از گرایش به افراط گرایی پناهجویان را نیز شامل می‌شود.

یوآخیم گاوک (Joachim Gauck) رئیس جمهور جرمنی گفته‌است:

"تروریستان آنطوری که خود نفرت می‌کنند، نمی‌توانند ما را مجبور به نفرت داشتن بسازند. آن‌ها هرگز نمی‎توانند ما را در بستر هراس نگهدارند. ما آنچنانی که هستیم، محتاط و یک جامعۀ حامی و پشتیبان باقی خواهیم ماند."

از هژدهم تا ۲۶ جولای سال جاری میلادی جرمنی صحنۀ پنج حملۀ جداگانه بود که شورشیان گروه دولت اسلامی (داعش) مسئولیت دو حملۀ آن را به عهده گرفتند.

جرمنی صحنۀ پنج حملۀ جداگانه بود که شورشیان گروه دولت اسلامی (داعش) مسئولیت آن را به عهده گرفت.
جرمنی صحنۀ پنج حملۀ جداگانه بود که شورشیان گروه دولت اسلامی (داعش) مسئولیت آن را به عهده گرفت.

بر اساس گزارش آژانس خبری رویترز، شورشیان گروه دولت اسلامی (داعش) با از دست دادن مناطق زیاد در سوریه و عراق، در تابستان سال جاری مسئولیت حملات متعدد را در کشورهای مختلف به عهده گرفته‌اند. این موج حملات یک تغییر آشکار را در استراتیژی این گروه جهادی نشان می‌دهد که در دو سال اخیر توسط حملات هوایی به رهبری ایالات متحدۀ امریکا و نیروهای زمینی محلی صدمه دیده‌است.

به نوشتۀ آژانس خبری رویترز، شورشیان گروه دولت اسلامی (داعش) از طرفداران خود خواسته‌است که به جای سفر به خلافت خود خواندۀ آن‌ها، با استفاده از شیوه‌های ممکن محلی، عمل کنند.

ماکس ابرهامس (Max Abrahms) پروفیسور در پوهنتون شمال شرقی بوستون که گروه‌های تندرو را مطالعه می‌کند می‌گوید، درک در حال افزایش بر آنست که اندیشۀ خلافت بیشتر و بیشتر در حالت نزع قرار دارد و رهبران شورشیان از جنگجویان خارجی می‌خواهند که حتی به سوریه و عراق نیامده به جای دیگر بروند و خشونت‌های محلی را انجام دهند.

با نظر به آینده، کارشناسان امنیتی، مقامات شرق میانه و غرب پیش بینی می‌کنند که عملیات نظامی بر ضد شورشیان گروه دولت اسلامی در سوریه و عراق در نهایت هدف ایجاد خلافت را از بین خواهد برد، اما احتمال دارد به افزایش خشونت‌ها و حملات شورشیان در سطح جهان منجر شود.

XS
SM
MD
LG