لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۰

ولسی جرگه: افغانستان از پاکستان به ملل‌متحد شکایت کند


برخی اعضای کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه می‌گویند که حکومت افغانستان موضوع ساخت دروازه از سوی پاکستان در تورخم را باید با شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح کند.

این وکیلان می‌گویند که پاکستان با استفاده از وضعیت نا مناسب امنیتی و سیاسی در این کشور به ساخت دروازه در تورخم ادامه داده‌است.

عبدالحی آخندزاده یک عضو این کمیسیون روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان نتوانست مانع ساخت دروازه از سوی پاکستان در تورخم شود و حالا لازم‌است تا از شورای امنیت سازمان ملل متحد در این زمینه خواهان کمک شود و همچنان امریکا و چین نیز می‌توانند در این زمینه افغانستان را کمک کند.

آخندزاده: راه حل این‌است که به ملل‌متحد پیشنهادات خود را ارایه کند.
آخندزاده: راه حل این‌است که به ملل‌متحد پیشنهادات خود را ارایه کند.

وی اضافه کرد:

"راه حل این‌است که به ملل متحد پیشنهادات خود را ارایه کند، راه حل دوم این‌است که همرای امریکا باید روی این موضوع جدی بحث کند و آنها می‌توانند بالای پاکستان فشار وارد کنند چین هم می‌تواند در این خصوص اقدام مثبت داشته باشد."

آقای آخندزاده می‌گوید که تلاش پاکستان برای ساخت دروازه در تورخم از دیر زمانی ادامه داشته و حکومت افغانستان از آن جلوگیری نتوانست.

حدود، یک و نیم ماه پیش، نیروهای سرحدی افغانستان و پاکستان به خاطر ساخت دروازه در نقطۀ صفری در تورخم درگیر شدند که تلفاتی نیز در پی داشت.

مقامات افغان پیش از این بارها تأکید کرده‌اند که نخواهند گذاشت نظامیان پاکستانی در امتداد خط دیورند در نزدیکی نقطۀ صفری تأسیسات ایجاد کنند اما با وجود اعتراضات و مخالفت‌های افغانستان پاکستان کار ساخت دروازه در تورخم را تقریبآ تکمیل کرده‌است.

وزارت خارجۀ افغانستان از ساخت این دروازه انتقاد کرده و آن را مغایر حسن همجواری خوانده‌است.
وزارت خارجۀ افغانستان از ساخت این دروازه انتقاد کرده و آن را مغایر حسن همجواری خوانده‌است.

وزارت خارجۀ افغانستان از ساخت این دروازه انتقاد کرده و آن را مغایر حسن همجواری خوانده‌است.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت شب سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت که دولت افغانستان این اقدام پاکستان را خلاف تعهدات طرفین و یک اقدام نامناسب می‌داند.

مستغنی دیشب به رادیو آزادی گفت که پاکستان خلاف میکانیزم دو جانبه که هردو کشور روی آن توافق کرده بودند، عمل کرده‌است.

از سوی هم برخی از کارشناسان افغان اعمار تأسیسات نظامی در تورخم را نشان دهندۀ ضعف حکومت وحدت ملی می‌خوانند.

صدیق‌الله ساحل رئیس مرکز تحقیقاتی سیاسی و ستراتیژیک در مورد به رادیو آزادی گفت:

"پاکستان بدون این‌که میخواهد در اینجا دروازه ایجاد کند آن‌ها می‌خواهند سرحدات شان را در خاک افغانستان گشترش بدهد و آنها در افغانستان حق می‌خواهند که این نشان دهندۀ نماینده‌گی از ضعف حکومت می‌کند چون حکومت وحدت ملی نه از راه دیپولماتیک می‌تواند مانع پاکستان شود و نه هم راه نظامی."

آقای ساحل گفت حکومت باید از هر راه ممکن استفاده کرده و جلوساخت دروازه و تأسسیات از سوی پاکستان را در نقطه صفری بگیرد در غیر آن به گفتۀ وی پاکستان تلاش خواهد کرد تا تأسیسات بیشتری در امتداد خط دیورند بسازد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG