لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۹

مقامات امنیتی افغان وضعیت کندز را بررسی کردند


امروز چهارشنبه وزیر دفاع ملی، وزیر امورداخله کشور، مشاور شورای امنیت کشور و قوماندان ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان در حالی‌که شماری از نظامیان داخلی و خارجی آنان را همرای می‌کردند وارد ولایت کندز شدند.

بر اساس گفتۀ‌های این مقامات بلند رتبۀ‌ نظامی که هدف سفر شان این است تا از وضعیت امنیتی این ولایت را از نزدیک بیبینند و در خصوص رفع چالش‌ها مردم و مسئولان محلی این ولایت صحبت کنند.

اسدالله عمرخیل والی کندز در جریان صحبت‌های گفت، که اگر به وضعِ فعلی این ولایت به موقع توجه نشود، دامنۀ نا امنی از ولایت به کشورهای آسیای میانه نیز کشانیده خواهد شد.

آقای عمرخیل بیان نمود، که هم اکنون مردم کندز از همه چیزی مقدم به امنیت اولویت می‌دهند.

عمرخیل: که هم اکنون مردم کندز از همه چیزی مقدم به امنیت اولویت می‌دهند.
عمرخیل: که هم اکنون مردم کندز از همه چیزی مقدم به امنیت اولویت می‌دهند.

وی میگوید:

"اگر این ولایت از گروگان ‌گیری این دشمن انسانیت خلاص نشود و همین حالا همین دشمن ما آهسته آهسته به طرف روسیه هم پای خود را دراز کرده‌است و می‌خواهد به شکلی از اشکال روابط خود را مستحکم بسازند و تا به حال ممکن یک اندازه هم‌کاری هم با این‌ها شده باشد و در آینده خطر زیاد متوجه ما خواهد شد."

از سوی هم شماری از متنفذان و بزرگان اقوام ساکن ولایت کندز، از این مسئولان بلند رتبۀ دولتی که وارد کندز شده بودند، خواستند تا به وضعیت امنیتی این ولایت توجه جدی نمایند و برای بیرون رفت بحرانِ کنونی کندز راحل جستجو کنند، تا مردم دریک فضای آرام بدون کدام نگرانی زندگی نمایند.

میرزا محمد لغمانی یکتن از متنفذان این ولایت در این خصوص چنین گفت:

"در هر طرف مرکز کندز طالبان در یک کیلو متر و دو کیلو متری حضور دارند و این قوت‌ها و تانگ‌ها به ‌خاطر چی به این‌جا آمده اند و هیچ بدرد ما نخورده‌است و این مسئولان ما را فریب می‌دهند و حکومت را فریب می‌دهند."

از سوی دیگر جنرال جان نیکولسن قوماندان عمومی ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان، به مسئولان محلی کندز و باشندگان این ولایت اطمینان داد، که آنان در خصوص همکارهای همه‌جانبۀ شان با نیروهای امنیتی افغان مصمم هستند.

نیکولسن: به زودی کندز از وجود طالبان مسلح تصفیه خواهد شد.
نیکولسن: به زودی کندز از وجود طالبان مسلح تصفیه خواهد شد.

آقای نیکولسن علاوه کرد، که به زودی کندز از وجود طالبان مسلح تصفیه خواهد شد:

وی گفت:

"ما عملیات تحت نام شفق را از ولایت کندز آغاز کرده بودیم، در همین‌ جا به پایان می‌رسانیم و توجه بیش‌تر ما به ولایت بدخشان و به‌ خصوص به کندز است، من درد مردم کندز را حس می‌کنم."

با این حال، حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی کشور به مردم کندز اطمینان داد که حکومت مرکزی در خصوص وضعِ امنیتی این ولایت مصمم است و به زودی در وضعیت این ولایت تغییرات چشم‌گیری رونما خواهد شد.

اتمر: به زودی در وضعیت این ولایت تغییرات چشم‌گیری رونما خواهد شد.
اتمر: به زودی در وضعیت این ولایت تغییرات چشم‌گیری رونما خواهد شد.

آقای اتمر این خصوص اضافه کرد:

"این جنگ از خارج از پاکستان ذریعۀ "ای.اس.ای" در اتخاذ به تروریستان بین‌المللی علیه ملت ما تحمیل شده، به پیش بُرده می‌شود و جنایت‌کارانه خلاف تمامی اصول و روابط بین المللی همین تروریزم عیله کشور ما تمویل کرده و به آن ادامه می‌دهد."

این در حالیست که به اساس گزارش ها مقامات امنیتی افغان از سرکوب هراس افگنان در کندز خبر داده اند.

با این همه وزرای دفاع و امور داخلۀ افغانستان هم به باشندگان کندز تعهد سپُردند که به زودی در این ولایت عملیات گستردۀ نظامی راه اندازی می‌شود، تا این ولایت را به گونۀ کامل از موجودیت طالبان مسلح تصفیه نمایند.

این مقامات در حالی از کندز دیدن نمودند، که این ولایت با تهدیدات بلندی امنیتی روبه رو بود و افزودن بر آن هم اکنون در ولسوالی‌های قلعۀ‌زال و دشت ارچی این ولایت درگیری شدید میان نیروهای دولتی و طالبان مسلح جریان دارد.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG