لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۴

نگرانی‌ها از تورید تیل بی کیفیت به افغانستان


تصدی مواد نفتی و گاز مایع افغانستان می گوید، هنوز هم تیل بی کیفیت وارد افغانستان می‌شود که استفاده از آن سبب آلودگی محیط زیست و بروز امراض می‌گردد.

مسئولین این تصدی از این‌که حکومت افغانستان هنوز هم از ورود تیل و گاز بی کیفیت به این کشور جلوگیری نتوانسته است ابراز نگرانی می‌کنند.

این مسئولان به روز سه‌شنبه حین بررسی کیفیت تیل پترول و دیزل این مطلب را در کابل بیان کردند.

آنان می‌گویند، وارد ساختن تیل بی کیفیت به این کشور که برخی مقامات دولتی نیز در آن دست دارند تجار را هم تا حدی در افغانستان متضرر ساخته‌است.

تمیم: استفاده از تیل و گاز بی کیفیت بالای محیط زیست و صحت مردم تاثیرات منفی دارد.
تمیم: استفاده از تیل و گاز بی کیفیت بالای محیط زیست و صحت مردم تاثیرات منفی دارد.

ولید تمیم رئیس این تصدی می گوید که استفاده از تیل و گاز بی کیفیت علاوه بر اینکه بالای محیط زیست و صحت مردم تاثیرات منفی دارد برای تاجران نیز خساره مالی وارد کرده‌است.

وی افزود:

"قاچاقبران افراد مخفی هستند و قاچاق می کنند این گروه فاصد در حکومت نیز رابطه دارند و در ضمن با مخالفان مسلح منطقه و قومندانان منطقه نیز روابط دارند، این کار از سوی قاچاقبران به زور نه بلکه به دزدی انجام می‌شود بناً بازداشت آن به حکومت هم مشکل است اما راه حل دارد."

آقای تمیم می‌گوید، سالانه حدود سه تریلیون لیتر تیل به کشور وارد می شود که یک حصۀ آن از سوی نیروهای بین‌المللی، حصه دوم را حکومت و بخش سوم آن توسط قاچاقبران به این کشور تورید می‌گردد.

در این حال وزارت داخلۀ افغانستان می‌گوید که تلاش می کند تا مناطق سرحدی را که تیل و برخی مواد دیگر از آن مسیرها بگونۀ قاچاقی وارد این کشور می شود بیشتر کنترول کند.

دانش: تلاش می کند تا مناطق سرحدی را که تیل و برخی مواد دیگر از آن مسیرها بگونۀ قاچاقی وارد این کشور می شود بیشتر کنترول کند.
دانش: تلاش می کند تا مناطق سرحدی را که تیل و برخی مواد دیگر از آن مسیرها بگونۀ قاچاقی وارد این کشور می شود بیشتر کنترول کند.

نجیب دانش معاون سخنگوی این وزارت در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"در بخش های‌که زیر کنترول ما است همواره تلاش کرده و کوشش نهایی می‌کنیم، اما متأسفانه در بعضی ساحات سعب‌العبور، سرحدات و مشکلاتی که در سرحدات داریم گاه گاهی همچون چیز صورت می‌گیرد، اما ارادۀ بسیار جدی است، جلو ده‌ها مورد را گرفته‌ایم و در آینده نیز می گیریم."

در این حال مسئولین تصدی مواد نفتی و گاز مایع می گوید که کار روی پالیسی کنترول کیفیت تیل وگاز آغاز شده و بزودی به شورای وزیران جهت تصویب فرستاده خواهد شد.

آنان می‌گویند کهجلوگیری از تورید مواد بی کیفیت بخصوص تیل و گاز به افغانستان از اولویت‌های کاری آنان بوده و دراین زمینه ازهیچ تلاشی دریغ نخواهند ورزید.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG