لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۶

غورزنگ: عملیات گسترده تهاجمی در کندز راه اندازی می‌گردد


نیروهای امنیتی آماده می‌شوند تا عملیات گسترده تهاجمی را به هدف پاکسازی ولایت کندز از وجود مخالفان مسلح، به اجرا بگذارند.

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید با انجام این عملیات مخالفان مسلح در ولایات شمال شرق بگونه کامل نابود خواهند شد.

اما تواب غورزنگ سخنگوی این شورا روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که زمان اجرای این عملیات تاکنون مشخص نشده‌است:

"در مورد زمان مشخص راه اندازی این عملیات نمی‌توان صحبت کرد، اما عملیات گسترده تهاجمی نیروهای امنیتی علیه دشمنان افغانستان در کندز آغاز می‌گردد و تعهد بر این است که دشمنان در کندز و شمال شرق به گونه کامل از بین بروند و زمینه برای ثبات دایمی در این ولایت فراهم گردد."

غورزنگ: زمان اجرای این عملیات تاکنون مشخص نشده‌است.
غورزنگ: زمان اجرای این عملیات تاکنون مشخص نشده‌است.

بر اساس این طرح که به گفته شورای امنیت ملی با در نظرداشت نگرانی و خواست مردم ترتیب شده، امنیت سراسری در کندز و دیگر ولایات شمال افغانستان تأمین شده و زمینه انکشاف و حکومتداری محلی در این ولایت فراهم می‌شود.

تصمیم به ایجاد طرح عملیات تهاجمی در کندز یک روز پس از سفر مشاور امنیت ملی، وزیران دفاع و داخله و قوماندان مأموریت حمایت قاطع در افغانستان گرفته می‌شود.

سفر این هئیت حکومت به کندز درست زمانی صورت می‌گیرد که پیش از این، شماری از اعضای شورای ولایتی از تهدیدات امنیتی و حتی حمله های مشابه سال گذشته که منتج به سقوط چند روزۀ شهر کندز به دست طالبان شد، هُشدار داده‌اند.

آنان می‌گویند که از دو هفته بدینسو ولسوالی قلعه زال به دست طالبان سقوط کرده است و درگیری شدید میان نیروهای امنیتی و این گروه، در قلعه زال و دشت ارچی این ولایت ادامه دارد.

در این حال امرالدین ولی یک عضو شورای ولایتی کندز در صحبت با رادیو آزادی سفر مقام های امنیتی به کندز را نمایشی خوانده می‌گوید که باید برای پاکسازی کندز اقدامات عملی صورت بگیرد:

امرالدین ولی یک عضو شورای ولایتی کندز سفر مقام های امنیتی به کندز را نمایشی می‌خواند.
امرالدین ولی یک عضو شورای ولایتی کندز سفر مقام های امنیتی به کندز را نمایشی می‌خواند.

"امکان هر رویداد وجود دارد، عمل وجود ندارد و تنها در قالب سخن زدن می‌خواهند مردم کندز را دلخوش بسازند. هر باری که هیئت می‌آید کندز نا امنی اش بیشتر می‌گردد اینکه عملیات گسترده دارند می‌توانستند این موضوع را از مرکز نیز مطرح کنند."

با این همه، بشیر هاتف یکی از کارشناسان نظامی می‌گوید تا هنگامی که طرح سرکوب مخالفان مسلح بگونه جدی و منظم برنامه ریزی نگردد، خلاء های مدیریتی از میان برداشته نشود راه اندازی این عملیات‌ها نتایجی جز تلفات نیروهای امنیتی و هزینه های مالی به دولت، دستآوردی نخواهند داشت.

این کارشناس نظامی می‌گوید اگر به اوضاع کنونی کندز توجه نشود، دامنۀ نا امنی این ولایت حتی می‌تواند کشورهای آسیای میانه را نیز تهدید کند.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG