لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۸

دیپلومات: اگر ترمپ برنده شود بر افغانستان چه تأثیر می‌کند؟


مجلۀ دیپلومات در مقالۀ تحت عنوان "اگر دونالد ترمپ نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات امریکا برنده شود، بر افغانستان چه تأثیر خواهد گذاشت؟" می نویسد،ترمپ احتمال دارد که در پالیسی واشنگتن در باره افغانستان تغییراتی بنیادی به میان آورد.

مجله دیپلومات در این مقاله می‌نویسد، هرچند عمر متین حمله کننده بر یک نایت کلب همجسگرایان در اورلاند امریکا یک امریکایی افغانی الاصل و در شهر نیویارک امریکا بزرگ شده‌بود، اما دونالد ترمپ ادعا کرد که او افغان تولد شده و پیشنهاد خود مبنی بر ممنوع ساختن موقت ورود مسلمانان به امریکا را توجیه کرد.

عمر متین
عمر متین

مجله دیپلومات می‌نویسد، در صورتی‌که دونالد ترمپ به قدرت برسد و کانگرس این پیشنهاد را هم رد کند، ریاست جمهوری ترمپ می تواند یک تغییر بنیادی را در پالیسی واشنگتن نسبت به افغانستان به میان آورد.

مجله می‌نویسد، اگر به اظهارات و پیشنهادات ترمپ نگاه انداخته‌شود، نشان می‌دهد که پالیسی امریکا دربارۀ افغانستان بر ثبات کوتاه مدت این کشور و زیر نظرداشتن پاکستان استوار خواهد بود.

این پالیسی خط مشی امریکا با خط مشی کنونی امریکا در بارۀ افغانستان خیلی تفاوت دارد. بخش مهم پالیسی فعلی امریکا را در افغانستان حکومت داری و تقویت ادارت دولتی تشکیل می دهد.

این پالیسی خط مشی امریکا با خط مشی کنونی امریکا در بارۀ افغانستان خیلی تفاوت دارد.
این پالیسی خط مشی امریکا با خط مشی کنونی امریکا در بارۀ افغانستان خیلی تفاوت دارد.

مجلۀ دیپلومات در ادامۀ مقاله می‌نویسد، این نظر دونالد ترمپ که دهشت افگنی و تروریزم را مرتبط به افغانستان می‌داند، می‌تواند روابط بین کابل و واشنگتن را متشنج سازد و حمایت مقامات افغان را در مبارزۀ امریکا علیه تروریزم تضعیف نماید.

مجله دیپلومات افزوده‌است، اینکه دونالد ترمپ تروریزم را به جامعۀ افغانی مرتبط می داند این موضوع امکان دارد حساسیت‌ها و دشمنی‌ها را نسبت به امریکا بر انگیزد.

مجلۀ دیپلومات در ادامۀ این مقاله می‌نویسد، در حالی‌که نامزد حزب جمهوری‌خواه امریکا در بارۀ حضور دوامدار نیروهای نظامی این‌کشور کدام حرف قاطع را به زبان نیاورده، اما با تلاش‌های واشنگتن در مورد دولت سازی در افغانستان همواره مخالفت کرده‌است.

ترمپ: پول مصرف شده در افغانستان امکان داشت برای باز سازی امریکا مصرف شود.
ترمپ: پول مصرف شده در افغانستان امکان داشت برای باز سازی امریکا مصرف شود.

دونالد ترمپ دو سال قبل خواست که عساکر امریکایی از افغانستان باید به کشور برگردانیده شوند و در مورد مصرف ملیاردها دالر امریکا ابراز تائسف کرد که در افغانستان به هدر رفته‌است. به گفتۀ وی این پول امکان داشت برای باز سازی امریکا مصرف شود.

اما به نوشتۀ مجلۀ دیپلومات ترمپ یک سال بعد آن موقف نرم تر اختیار کرد و از باقی ماندن ۹۸۰۰ عسکر در افغانستان حمایت نمود. ترمپ بازهم تأکید کرد که این عساکر برای دولت سازی در افغانستان تلاش نکنند و همه توجه شان را بر رفع تهدیدهای حتمی متمرکز نمایند.

ترمپ: این عساکر برای دولت سازی در افغانستان تلاش نکنند همه توجه شان را بر رفع تهدیدهای حتمی متمرکز نمایند.
ترمپ: این عساکر برای دولت سازی در افغانستان تلاش نکنند همه توجه شان را بر رفع تهدیدهای حتمی متمرکز نمایند.

به باور نامزد حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری امریکا حضور نیروهای امریکایی در افغانستان برای نظارت تأسیسات اتمی پاکستان تأثیر گذار خواهد بود.

این همه در حالیست که به اساس گزارش ها ترمپ بار ها از سوی رهبران متعدد مورد انتقاد قرار گرفته‌است.

مجلۀ دیپلومات در ادامه می نویسد، دونالد ترمپ در تازه ترین پیشنهادات اش گفته‌است که به آرامی و ثبات در افغانستان و شکست طالبان متعهد است، اما بازهم سخنان وی در کارزار انتخاباتی امکان دارد، تنش‌های را در روابط بین واشنگتن و کابل ایجاد کند.

XS
SM
MD
LG