لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۰

فارن پالیسی: نیروهای افغان از کودکان سربازگیری می‌کنند


فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی مطلبی را زیر این عنوان نشر کرده‌است: نیروهای افغان از کودکان به عنوان سرباز کار می‌گیرند و امریکا هم برای شان پول می‌دهد.

در ادامه مطلب می‌خوانیم که حکومت افغانستان وعده سپرده که جلو استفاده از کودکان را می‌گیرد.

به باور نویسنده مطلب، بر اساس قوانین امریکا، حکومت این کشور از پرداختن پول به کشور های که کودکان را در صفوف نیروهای شان استخدام می‌کنند، منع شده‌است.

نویسنده می‌پرسد که با وجود این، چرا ایالات متحده امریکا بازهم به افغانستان ۴۷۰ میلیون دالر می‌دهد؟

فارن پالیسی می‌نویسد، تحقیق کننده های سازمان ملل متحد این را دریافته اند که سال گذشته ۴۸ کودک سرباز در افغانستان به کار گماشته شده‌اند.

به نوشتۀ نشریه، بیش از نیم این ده‌ها کودک در صفوف اردو و پولیس ملی و محلی وظیفه اجرا کرده‌اند، اما به باور نویسنده مطلب، این موضوع بالای واشنگتن هیچ تأثیری نکرد.

فارن پالیسی می‌نویسد، در گزارش سالانه وزارت خارجه امریکا که در ۳۰ جون امسال پخش شد، نام افغانستان در میان ۱۰ کشوری دیده نمی‌شد که از کودکان به عنوان سرباز کار می‌گیرند.

به نوشتۀ نشریه، در گزارشی که سازمان ملل متحد دو ماه پیش از پخش گزارش وزارت خارجه امریکا منتشر کرده بود، افغانستان کشوری دانسته شده که به طور دوامدار از کودکان در صفوف نیروهای امنیتی استفاده می‌کند.

فارن پالیسی نوشته است، یک دلیل این تفاوت شاید چگونگی تعبیر از قانون باشد، اما به نوشته نشریه، این موضوع بیشتر به سیاست های بین المللی وابسته است.

نشریه می‌نویسد، بر اساس قانونی که در سال ۲۰۰۸ در امریکا نافذ شد، واشنگتن نمی‌تواند به کشور های که کودکان را در صفوف نیروهای امنیتی شان می‌گمارند، امکانات نظامی به شمول اسلحه بدهد.

به نوشتۀ نشریه، بارک اوباما رئیس جمهور امریکا تأکید می‌کند که این قانون در افغانستان قابل تطبیق نیست، زیرا مأموران پولیس محلی که از کودکان استفاده می‌کنند و به باور کارشناسان به عنوان ملیشه فعالیت دارند، بخشی از نیروهای امنیتی نیستند.

پابلیک انتگریتی

نشریه پابلیک انتگریتی هم به همین موضوع توجه کرده‌است.

نشریه به نقل از کارشناسان می‌نویسد، امریکا نمی‌خواهد این را بپذیرد که افغانستان کودکان را به صفت سرباز استخدام می‌کند.

نشریه نوشته است، رئیس جمهور غنی در سال ۲۰۱۵ فرمانی را صادر کرد که در آن استخدام کودکان در صفوف نیروهای امنیتی جنایت خوانده شده‌است.

اما به نوشتۀ نشریه، کارشناسان باور دارند که مشکل استفاده از کودکان به حیث سرباز هنوز هم وجود دارد.

نشریه نوشته است، بر اساس گزارش اخیر سازمان ملل متحد، افغانستان در میان کشورهای که از کودکان به عنوان سرباز استفاده می‌کنند، در جایگاه چهاردهم قرار دارد.

نشریه در ادامه می‌نویسد، تعداد کودکان سرباز، سال گذشته نسبت به سال ۲۰۱۴ دو برابر افزایش یافته بود.

XS
SM
MD
LG