لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۶:۲۹

رادمنش: بررسی‌ها در مورد نشست هلیکوپتر پاکستانی آغاز شده‌است


وزارت دفاع افغانستان از آغاز بررسی‌ها در بارۀ چگونگی نشست اضطراری یک هلیکوپتر پاکستان در ولایت لوگر خبر میدهد.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی تأکید می‌کند که حکومت افغانستان پس از پایان بررسی‌ها در این باره موضع اش را در برابر پاکستان روشن خواهد ساخت.

آقای رادمنش به روز جمعه می‌گوید پیش از این پاکستان اجازۀ عبور یک هلی کوپتر نوع می ۱۷ بسوی روسیه را از افغانستان گرفته بود؛ اما روشن نیست که آیا همین هلی کوپتر بوده‎است و یا نه.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت می‎گوید هلیکوپتر در منطقه دشوار گذر بنام لکی که در ولسوالی "ازره" این ولایت موقیت دارد، نشست اضطراری کرده‎است.

رادمنش: پس از پایان بررسی‌ها در این باره افغانستان موضع حود را در برابر پاکستان روشن خواهد ساخت.
رادمنش: پس از پایان بررسی‌ها در این باره افغانستان موضع حود را در برابر پاکستان روشن خواهد ساخت.

وی می‌افزاید هدف هیلیکوپتر ترمیم در روسیه بوده؛ اما پس از بررسی‌ها روشن خواهد شد که این همان هلیکوپتر است یا خیر.

وی افزود:

" دولت پاکستان اجازۀ عبور یک بال هلیکوپتر را از فضای افغانستان بسوی کشور روسیه جهت ترمیم گرفته بود . تحقیات روی این‌که آیا این همان هلیکوپتر میباشد یانه، جریان دارد و موضع ما پس از پایان بررسی‌ها روشن خواهد شد."

یک روز پیش از این، سفارت پاکستان در کابل اعلام کرد که یک هلیکوپتر پاکستانی در ولایت لوگر در شرق افغانستان سقوط کرده‌است.

این هلیکوپتر از ایالات پنجاب پاکستان پرواز کرده بود و با شش سرنشنین که یکی از آنان یک مهندس روسی بوده، در منطقۀ " ازره" این ولایت نشست اضطراری کرده‌است.

به گفتۀ برخی منابع طالبان مسلح تمامی سرنشینان این هلیکوپتر را با خود به جای نا معلومی برده‌اند.

بجوا: یک هلیکوپتر مربوط به پاکستان که از راه ازبکستان به روسیه در حال پرواز بود، در لوگر سقوط کرده‌‌است.
بجوا: یک هلیکوپتر مربوط به پاکستان که از راه ازبکستان به روسیه در حال پرواز بود، در لوگر سقوط کرده‌‌است.

عاصم باجوا سخنگوی اردوی پاکستان در تویتر خود نوشته که یک هلیکوپتر مربوط به پاکستان که از راه ازبکستان به روسیه در حال پرواز بود، در ولسوالی ازره ولایت لوگر افغانستان سقوط کرده‌‌است.

این در حالیست که انجنیر صاحب خان نماینده ولایت لوگر در ولسی جرگه افغانستان دی یک مصاحبه با رادیو آزادی می‎گوید از سوی پاکستان دو هلیکوپتر به سوی این ولسوالی در حرکت بودند و یکی از آنان سقوق کرد و هلیکوپتر بعدی به پاکستان برگشت نمود.

با این همه، شماری از کارشناسان سیاسی می‌گویند با نشست اضطراری این هلیکوپتر در خاک افغانستان، ریشه‌های پیچیده تمویل هراس افگنان در خاک افغانستان برجسته و روشن شده‌است.

بشیر هاتف یکی از کارشناسان می‌گوید حضور یک شهروند روسیه که به گفتۀ او شاید از میان مشاوران این کشور باشد، در هلیکوپتر مربوط پاکستان، نمایانگر آن است که روسیه برای تمویل طالبان در افغانستان،با پاکستان همسو شده‌است.

"هنگامیکه هلیکوپتر که کارشناسان نظامی پاکستان با اتباع روسی یکجا آن حضور دارند و در مناطقی در افغانستان نشست می‌کند که حضور مخالفان مسلح دولت را شاهد است، این خود میرساند که روابطی میان طالبان، نظامیان پاکستان و مشاورین روسیه وجود دارد که این مسئله در روابط منطقه یی افغانستان پرسش برانگیز است."

پیشتر نیز گزارش هایی به نقل از نماینده‌گان مردم در ولسی جرگۀ افغانستان در این باره که هلیکوپترهای نظامی نا معلوم در ولایت‌های ننگرهار، لوگر کندز و بغلان، مخالفان مسلح را اکمال می‌کنند و افراد نقاب پوش را به این ولایات انتقال می‌دهند، پخش شده بود، اما دولت افغانستان این گزارش‌ها را تائید نمی‌کند.

اکنون سید قریب الله سادات رئیس شورای ولایتی لوگر می‌گوید: نخستین بار نیست که یک طیاره پاکستان داخل خاک افغانستان شده و در بخش هایی نشست کرده که بیشتر شاهد حضور مخالفان مسلح دولت است.

آقای سادات می‌گوید این طیاره نشان دولتی پاکستان را دارد و زمانیکه می‌خواست دوباره بسوی این کشور پرواز کند، در منطقۀ "لکلی" که میان آریوب زازی پکتیا و ازره لوگر موقیعت دارد، نشست اضطراری کرده‌است .

وی گفت:

"این اولین بار است که با نشست یک هلیکوپتر پاکستانی این موضوع افشا شده‌است، شبها در این ولایت هلیکوپترها نشست و برخاست می‌کردند و ما نمی دانستیم اما این رویداد تازه شاهدی از آن می‌دهد که در حریم فضایی افغانستان مداخلات صورت می‌گرد و این بر می‌گردد به افغانستان که باید کنترول حریم هوایی اش را در دست داشته باشد."

شماری از کارشناسان نظامی می‌گویند، نشست این هیلیکوپتر پاکستانی در خاک افغانستان، یک تخطی آشکار این کشور است و بر اساس راهکار نظامی و میثاق‌های بین المللی، نیروهای امنیتی افغان حق داشتند این هلیکوپتر را هدف قرار دهند.

امرخیل: این یک تجاوز است و پاکستان باید قیمت آن را بپردازد.
امرخیل: این یک تجاوز است و پاکستان باید قیمت آن را بپردازد.

عتیق الله امرخیل یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت:

"در تمام تعلیم نامه‌های ملی و بین‌المللی این مسئله وجود دارد که اگر یک کشور بدون اجازه تجاوز حریم هوایی می‌کند ممکلت دیگر حق دارد که آن را به نشست وا دارد و یا آن طیاره را هدف قرار دهد بناً این یک تجاوز است و پاکستان باید قیمت آن را بپردازد."

در حال حاضر افغانستان منتظر است تا تحقیق نهایی و در نتیجه چگونه‌گی رویداد مشخص شود اما احمد سعیدی یکی از کارشناسان سیاسی می‌گوید حریم هوایی هر کشور جز استقلال سیاسی و نظامی آن کشور است حکومت باید از دست درازی هر کشوری در حریم هوایی افغانستان به سازمان ملل شکایت کند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG