لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۲:۰۸

وزیری: تحقیقات درمورد نشست اضطراری هلیکوپتر پاکستانی آغاز شده‌است


وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، تحقیقات در مورد حادثۀ سقوط هلیکوپتریکه گروه طالبان پاکستانی مدعی گروگان گیری سرنشینان آن اند، آغاز کرده‌است.

مقامات این وزارت می‌گویند، در مورد نشست اضطراری هلیکوپتر پاکستانی در ولسوالی ارزه لوگر و جستجوی سرنشینان آن، هیئتی موظف شده‌است.

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت، عمله این طیاره از سوی طالبان گروگان گرفته شده‌اند.

وزیری: عمله طیارۀ پاکستانی از سوی طالبان گروگان گرفته شده‌اند.
وزیری: عمله طیارۀ پاکستانی از سوی طالبان گروگان گرفته شده‌اند.

وی در ادامه گفت:

"وزارت دفاع یک هیئت را تعیین کرده، در این مورد تحقیق می‌کند که مسئله از چه قرار بوده و چگونه می‌تواند سرنشینان آن را به طور مصون از دست مخالفین رها کنند."

جنرال عاصم بجوا سخنگوی اردوی پاکستان می‌گوید، هلیکوپتر نوع می ۱۷ ساخت روسیه از راه افغانستان به ازبکستان و از آنجا برای ترمیم راهی روسیه بود.

جنرال وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان تائید کرد که به این هلیکوپتر اجازۀ عبور از فضای افغانستان داده شده بود.

وی گفت:

"عبور این طیاره از طرف حکومت پاکستان تقاضا شده، اداره هوانوردی ملکی از طریق وزارت خارجه تقاضا کرده بود که این طیاره از فضای افغانستان نخست به ازبکستان و بالاخره به روسیه عبور کند. این طیاره در راه دچار عوارض تخنیکی شده و در یک منطقه صعب العبور نشست می‌کند. سرنشینان آن از طرف مخالفین اختطاف و گروگان گرفته می‌شوند."

در جمع سرنشینان هلیکوپتر یک تبعه روسیه نیز شامل است.

نیکولای وینوگرادوف رئیس ادارۀ اطلاعات عملیاتی وزارت امور خارجه روسیه دیروز در صحبت با شبکه تلویزیونی ۲۴ گفت، مسکو در مورد سیرگی کنستانتینو سیویستیانوف رهنما روسی شامل عملۀ این طیاره تحقیق می‌کند.

ایکاترینا پاولووا سخنگوی اداره دولتی هلیکوپتر روسیه به تلویزیون ۲۴ گفت:

"پیلوت‌های پاکستانی هیلکوپتر ملکی می ۱۷ را به موسسۀ انتقال می‌دادند که امور حفظ و مراقبت و ترمیم این نوع طیارات را انجام می‌دهد. مقامات روسیه و پاکستان موافقه روی خدمات ترمیم و مراقبت از این نوع هلیکوپترها را در ماه جولای عقد کرده بودند."

در این میان، خبرگزاری اسوشیتدپرس از قول قاری سیف الله سیف یک قوماندان طالبان پاکستانی می‌نویسد که گفته، آدم کوچی قوماندان دیگر طالبان پاکستانی شش سرنشین این طیاره به شمول یک تبعه روسیه را دستگیر و به محل مخفی انتقال داده تا از حملات نیروهای امنیتی و جنگجویان طالبان افغان، مصون بمانند.

قوماندان سیف گفت، یکی از سرنشینان این طیاره حین نشست اضطراری شدیداً زخمی شده‌است. این قوماندان طالبان پاکستانی همچنان گفته است که در جمع گروگانان کارمندان ادارۀ استخبارات پاکستان نیز شامل اند.

وی افزود، قبل از گروگان گیری عملۀ طیاره، از این هیلکوپتر مواضع آنها مورد هدف راکت قرار گرفته که در نتیجه یک جنگجوی آنها کشته و دو تن دیگر شان زخمی شده‌اند.

این هلیکوپتر مربوط حکومت ایالتی پنجاب پاکستان بوده و شام روز پنجشنبه بخاطر عوارض تخنیکی نشست اضطراری کرد.

XS
SM
MD
LG