لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۴

والستریت: رهبر طالبان می‌خواهد شکسته گی های گذشته را ترمیم کند


لاس انجلس تایمز

روزنامه امریکایی لاس انجلس تایمز در مورد طویل ترین جنگ امریکا مقالۀ را نشر کرده‌است.

روزنامه می‌نویسد: این جنگ به فراموشی سپرده شده‌است.

به نوشته لاس انجلس تایمز، با برگزاری انتخابات امریکا جنگ افغانستان وارد شانزدهمین سالش می‌شود.

مقاله نویس استدلال می‌کند که رئیس جمهور آینده امریکا چیز های را از بارک اوباما، از جنگ افغانستان به ارث خواهد برد، شاید میراثی که از جورج دبلیو بوش برای بارک اوباما ماند.

روزنامه در ادامه می‌نویسد: وضعیتی در مورد افغانستان پیش آمده که می‌شود آنرا جنگ بی پایان عنوان کرد.

لاس انجلس تایمز به این هم توجه کرده که دونالد ترمپ و هیلاری کلنتن دو نامزد ریاست جمهوری امریکا، در سخنرانی های شان در کنوانسیون‌های انتخاباتی هر دو حزب، حتی وقت نیافتند که از افغانستان یاد آوری کنند.

ترمپ برای هفتاد و پنج دقیقه سخنرانی کرد و هیلاری کلنتن هم برای شصت و شش دقیقه.

با توجه به این همه روزنامه می‌نویسد که می‌شود از افغانستان به عنوان جنگ فراموش شده یاد آوری کرد.

به استدلال لاس انجلس تایمز، محاسبه های سیاسی شاید برای ترمپ و کلنتن این منطق را بدهد تا از بررسی موشگافانه جنگ افغانستان خودداری کنند.

والستریت ژورنال

روزنامه امریکایی والستریت ژورنال با عنوان: "رهبر نو طالبان می‌خواهد شکسته گی های گذشته را ترمیم کند" مقالۀ را نشر کرده‌است.

به نوشته روزنامه، مولوی هبت الله آخندزاده علاقمندی دارد تا از اعضای ناراضی طالبان حمایت کند.

والستریت ژورنال در ادامه می‌نویسد: در حالی این تلاش ها از سوی رهبر طالبان صورت می‌گیرد که شورش ها در ولایت هلمند افزایش یافته است.

به باور مقاله نویس، پس از حمله ماه می که در نتیجه آن ملا اختر محمد منصور کشته شد، اردوی ایالات متحده انتظار داشت که دو شاخه انشعاب یافته طالبان، بیشتر متلاشی شود.

اما گفته می‌شود که رهبر نو این گروه، حمایت بیشتر از دو جانب کسب کرده و تهدید های امنیتی را هم بیشتر ساخته است.

روزنامه می‌نویسد: با وجود حمایت هوایی امریکا در روز های گذشته، طالبان در ولایت هلمند به خصوص در ولسوالی نادعلی که هم مرز با شهر لشکرگاه است، پیشرفت های داشته اند.

روزنامه اظهارات سید اکبر آغا یک مقام پیشین گروه طالبان را که در حال حاضر در کابل زنده‌گی می‌کند، نقل کرده که گفته است: طالبان شاید طیب آغا را که از نزدیکان ملا محمد عمر بود، بحیث نماینده این گروه در قطر تعیین کنند.

یکی از افراد نزدیک به دفتر طالبان در قطر می‌گوید: تصمیم امریکا که خروج نیروهایش از افغانستان را تدریجی ساخته، دو جناح گروه طالبان را به هم نزدیک کرده و آنها در حال حاضر، جنگ را برای خود هدف تعیین کرده اند.

XS
SM
MD
LG