لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۳

ستار: شمار عودت کننده‌گان از پاکستان در حال افزایش است


کمیشنری عالی سازمان ملل‌ متحد در امور مهاجرین و عودت کننده‌گان می‌گوید که شمار عودت کننده‌گان به افغانستان با گذشت هر روز افزایش می‌یابد.

مسئولین این کمیشنری می‌گویند که رقم عودت کننده‌گان به افغانستان، به شکل چشمگیری افزایش یافته است.

فهیم ستار مسئول بخش کمک‌های نقدی این کمیشنری در کابل روز شنبه به رادیو آزادی گفت، شماری از مهاجرین افغان که به خاطر اخذ کمک به دفتر آنان مراجعه می‌کنند روزانه به حدود یک هزار می‌رسد.

اما وی می‌گوید که در این اواخر این رقم حتی روزانه به ۱۸۰۰ تن رسیده‌است.

وی افزود:

"در مجموع روزانه حدود یک هزار تن که دو صد الی دو نیم صد مهاجر فامیلی می‌شوند در این مرکز می‌آیند و از کمک‌های نقدی و غیر نقدی مستفید می‌شوند."

شماری از عودت کننده‌گان که تازه از پاکستان برگشته اند.
شماری از عودت کننده‌گان که تازه از پاکستان برگشته اند.

به اساس معلومات کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین و عودت کننده‌گان تنها هفته گذشته ۲۷هزار افغان به کشور برگشته و این رقم در مقایسه به عودت مهاجرین افغان در سال ۲۰۱۴ میلادی بیشتر است.

مهاجرین افغانی که از پاکستان برگشته اند و در منطقه پلچرخی کابل برای اخذ کمک صف بسته اند می‌گویند که اخیراً از افزایش فشارها در پاکستان به تنگ آمده و جز برگشت به کشور راه دیگری نداشتند.

یک تن در صحبت با رادیو آزادی چنین گفت:

"ما می‌خواهیم که ملت و حکومت افغانستان با ما کمک کنند ما می‌خواهیم که اینها در تمام عرصه‌ها با ما همکاری کنند در بخش خانه، کاروبار و هر عرصه. ما از آزار و اذیت پاکستانی‌ها به تنگ آمده بودیم به ما می گفتند که مهاجر کشور خود را گذاشته اینجا آمده‌اید و حتی در این اواخر می‌گفتند که اولاد هندو."

این عودت کننده‌گان همچنان گفتند، کمک‌های که با آنان صورت می‌گیرد بسنده نبوده و حکومت باید در خصوص سرپناه با آنان همکاری کند.

یک تن دیگر از آنها گفت:

"خانه ندارم در نساجی خانۀ کرایی گرفته‌ام با این کمک دو سه ماه کارم می‌شود و بیشتر از آن چاره‌ام نمی‌شود به درگاه خداوند حیران ماندیم."

پاکستان همزمان با تمدید کارت اقامت مهاجرین افغان تا پایان سال جاری میلادی در آن کشور دست به آزار و اذیت افغان‌ها در آن کشور زد و این کار سبب تسریع روند برگشت افغان‌ها از پاکستان گردید.

‎در این حال وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان می‌گوید که حکومت به تمام ادارات مربوط وظیفه سپرده تا در زمینه جابجای و حل مشکلات برگشت کننده‌گان کار کنند.

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان.
حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان.

حفیظ میاخیل مشاور مطبوعاتی این وزارت در مورد به رادیو آزادی گفت:

"پس از اینکه آمار و ارقام عودت افزایش پیدا کرد، رئیس جمهور در جلسه کمیسیون عالی امور مهاجرت به تمامی وزارت خانه‌ها هدایت داد تا آماده‌گی کامل برای عودت اینها داشته باشند و خدمات بهتر را ارایه کنند و به همین منظور وزارت مهاجرین روی یک طرح با نهاد‌های ملی و بین‌المللی کار می‌کند."

اما با برگشت مهاجرین افغان از پاکستان، برخی از نهاد‌های ملی و بین‌المللی از مشکلات بیکاری، صحی و نبود مکان مناسب به این مهاجرین ابراز نگرانی کرده‌اند.

مسئولان این نهاد‌ها از حکومت می‌خواهند تا برای حل مشکلات عودت کننده‌گان تلاش کرده و این موضوع را در صدر برنامه‌های کاری‌اش قرار دهد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG