لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۳

هاشور: بلند رفتن ارزش پول افغانی برای رشد اقتصادی سودمند است


د افغانستان بانک می‌گوید افزایش تقاضا ها، ارزش پول افغانی را در برابر اسعار خارجی بلند برده‌است.

سخنگوی این بانک روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی با اشاره به مرحله اخیر کمپاین منع استفاده از اسعار خارجی در ولایت‌های سرحدی گفت، این اقدام برای جلوگیری از انفلاسیون یا تورم پولی صورت گرفته است.

مسئولین دافغانستان بانک می‌گویند به هر اندازه که داد و ستد پولی به افغانی صورت بگیرد ارزش واحد پول افغانی بلند خواهد رفت.

ایمل هاشور سخنگوی این بانک روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، بلند رفتن ارزش پول افغانی برای رشد اقتصادی این کشور سودمند خواهد بود.

وی گفت:

"زمانی که از واحد پول ملی استفاده نشود بشکل متراکم باقی می‌ماند و نرخ آن نزول می‌کند، از آنجا که ما یک کشور وارداتی هستیم بناء‌ً اشیای وارداتی را که خریداری می‌کنیم برای هموطنان ما گران تمام می‌شود."

آقای هاشور گفت، د افغانستان بانک هر سال به هدف آگاهی دهی عامه کمپاین‌های را به راه می‌اندازد تا مردم را به استفاده از پول افغانی تشویق کند.

به گفته وی، در حال حاضر این کمپاین به گونه وسیع جریان دارد.

بر بنیاد معلومات اتحادیه صرافان کابل به روز شنبه یک دالر امریکایی به شصت و شش افغانی و سی پول و یک هزار کلدار پاکستانی به ششصد و ده افغانی تبادله می‌گردید.

دالر و کلدار ارز های که در بازار های افغانستان چلش زیاد دارند یک هفته پیش، یک دالر نزدیک به شصت و نه افغانی و هزار کلدار پاکستانی به ششصد و پنجاه افغانی به فروش می‌رسید.

استفاده از کلدار پاکستانی در ولایت‌های هم سرحد با پاکستان و در زون غرب افغانستان تومان واحد پول ایران بیشتر مروج است.

در این اواخر محدودیت شدید بر استفاده از اسعار خارجی بخصوص کلدار پاکستانی و تومان ایرانی در این ولایت ها وضع شده‌است.

حاجی قندی آغا رئیس اتحادیه صرافان ولایت کندهار می‌گوید با آغاز این روند ارزش پول افغانی در مقایسه با کلدار پاکستانی به گونه قابل توجهی بلند رفته است.

وی گفت:

"ارزش افغانی در کندهار در برابر کلدار هشتاد درصد بلند رفته است، استفاده از اسعار خارجی بسیار اندک شده است، مردم اسعار خارجی را به صرافی آورده و به افغانی تبادله می‌کنند."

مسئولین در ولایت پکتیا نیز می‌گویند که در این ولایت هم فعالیت مدنی بر ضد استفاده از اسعار خارجی بخصوص کلدار آغاز شده‌است.

در عین حال عبدالله واحدیار کارشناس مسایل اقتصادی می‌گوید، اگر ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی بخصوص کلدار پاکستانی بلند برود، می‌تواند قیمت‌ها را در بازار های این کشور ثابت نگهداشته و سبب فروش اجناس وارداتی به نرخ نازلتر گردد.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG