لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۹

افغانستان می‌کوشد حمایت منطقه‌یی را در مبارزه با تروریزم حاصل کند


تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان
تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

مقامات افغان می‌گویند که تلاش‌ها به هدف حمایت بیشتر کشورهای منطقه در زمینه مبارزه با تروریزم و جلب همکاری آنان با نیروهای امنیتی افغان ادامه دارد.

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان در این اواخر سفرهایش به کشورهای همسایه و منطقه را افزایش داده و سعی می‌کند تا حمایت بیشتری منطقه‌یی را در امر مبارزه با تروریزم بدست آورد.

تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان با ابراز این مطلب می‌گوید که آقای اتمر در تلاش است تا برخی وضاحت‌های لازم را نیز در مورد افغانستان با متحدین منطقه‌یی این کشور در میان گذارد.

محمد حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی افغانستان
محمد حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی افغانستان

وی با اشاره به سفر محمد حنیف اتمر به ایران روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که جلب کمک‌های نظامی کشورهای منطقه نیز از اهداف حکومت افغانستان است.

وی گفت:

"در حالیکه نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان همه روزه در مبارزه با تروریزم قربانی می‌دهند، برای موفقیت در این مبارزه نیاز است که نیروهای افغان درست تجهیز شوند. در ضمن در این مبارزه باید یک اجماع منطقه‌یی به میان آید و این سفرها برای این دو هدف ضروری بود."

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان روز شنبه در یک سفر دو روزه به دعوت علی شمخانی رئیس شورای امنیت ملی ایران به تهران سفر کرد.

حنیف اتمر به دعوت همتای ایرانی‌اش علی شمخانی به این کشور رفته‌است.
حنیف اتمر به دعوت همتای ایرانی‌اش علی شمخانی به این کشور رفته‌است.

آقای غورزنگ می‌گوید که محمد حنیف اتمر با وزیر خارجه و رئیس شورای امنیت ملی آن کشور دیدار کرده و قرار است که با وزیر داخله و برخی مقامات دیگر آن کشور نیز روی مسایل سیاسی و امنیتی گفتگو کند.

به گفته وی، قراردادهای در زمینۀ مبارزه با تروریزم و مواد مخدر و تأمین امنیت در امتداد سرحد مشترک میان دو کشور نیز بین آقای اتمر و مقامات ایرانی به امضا رسیده‌است.

محمد حنیف اتمر پیش از ایران به چین، روسیه، هند، آذزبایجان و برخی کشورهای دیگر منطقه نیز سفرهای داشته و تلاش کرده تا این کشورها را در امر مبارزه با تروریزم تشویق کند و برای نیروهای امنیتی افغان کمک‌های نظامی‌شان را بدست آورد.

هند بر علاوۀ دیگر کمک‌هایش چهار فروند هلیکوپتر به نیروهای هوایی افغان کمک کرد، روسیه نیز ده هزار میل کلا شینکوف به پولیس افغانستان داد و چین بسته‌های از کمک‌های نظامی‌اش را چند هفته پیش به این کشور سپرد.

برخی از کارشناسان سیاسی نیز این تلاش‌های مقامات افغان را مؤثر می‌دانند اما تأکید دارند که در مورد جزئیات سفرهای آنان باید مردم در جریان قرار گیرند.

ودیرصافی استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل
ودیرصافی استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل

ودیر صافی استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل در مورد گفت:

"اگر آقای اتمر به ایران و یا هر کشوری همسایه دیگر سفر می‌کند باید مردم افغانستان را در جریان قرار دهد و برای آنان در باره پلان خود بگوید که از این کشورها چه می‌خواهد. اما اگر آنان در عقب درهای بسته و پُشت پرده معامله‌گری می‌کنند با این کشورها فکر می‌کنم که به مردم و امنیت ما چندان سودی نخواهد داشت."

حکومت افغانستان در چند ماه گذشته توانسته‌است تعهدات برخی از کشورهای منطقه را در راستای مبارزه با تروریزم و همکاری با نیروهای امنیتی افغان بدست آورد.

تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان می‌افزاید که محمد حنیف اتمر سفرهای به برخی کشورهای دیگری منطقه نیز دارد و حکومت افغانستان سعی می‌کند تا در چوکات یک اجماع منطقه‌یی مبارزه با تروریزم با جدیت بیشتر ادامه یابد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG