لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۱

شاهد: هر افغان حق دارد تا در انتخابات سهیم باشد


اعضای اکادمی علوم، برخی از عالمان دین و شخصیت‌های سیاسی افغانستان برگزاری انتخابات را یگانه راه حل برای تأمین عدالت اجتماعی می‌دانند.

آنان روز دوشنبه درسیمینار تحت عنوان "چگونگی انتخابات از نظر فقهی و قانونی" در کابل گفتند که انتخابات در شرعیت یک اصل پذیرفته شده و از نگاه اسلام هیچ شکی در آن وجود ندارد.

این شخصیت‌ها بر اهمیت برگزاری انتخابات و شرکت مردم در رأی دهی از نظر شریعت اسلامی تأکید نموده گفتند که انتخابات در اسلام یک اصل پذیرفته شده‌است.

شاهد: به علمای ما می‌گویم که در مورد انتخابات و رأی دادن شک نکنید.
شاهد: به علمای ما می‌گویم که در مورد انتخابات و رأی دادن شک نکنید.

شهزاده شاهد عضو شورای علمای افغانستان در این سیمینار در کابل گفت که هر تبعۀ افغان به حیث مسلمان حق دارد تا درانتخاب زعیم و پیشرفت کشورش سهیم باشد.

وی از علما،متنفذین و مراکز علمی خواست تا در مورد اهمیتانتخابات به مردم آگاهی دهند.

آقای شاهد افزود:

"به علمای ما می‌گویم که در مورد انتخابات و رأی دادن شک نکنید اگر رأی خواهر ما است یا از برادر ما، من از علما، پروفیسوران و مراکز علمی می‌خواهم که برای آگاهی عامه از راه منبر و خطبه مردم را در مورد انتخابات، شفافیت انتخابات، پذیرش نتیجۀ آن و اصول انتخابات معلومات دهند."

این علما گفتند که برگزاری انتخابات و شرکت مردم، در قانون اساسی افغانستان که بر اساس اصول اسلامی پایه گذاری گردیده، حق مسلم مردم دانسته شده‌است.

آنان گفتند که در افغانستان سطح پایین تحصیلی و بیسوادی باعث شده تا برخی‌ها انتخابات را ناروا وخلاف شرعیت عنوان کنند.

حقانی: کسانی که موضوع انتخابات را از نگاه اسلام زیر سوال میبرند نیاز به بحث و مطالعات اساسی دارند
حقانی: کسانی که موضوع انتخابات را از نگاه اسلام زیر سوال میبرند نیاز به بحث و مطالعات اساسی دارند

عبدالصبور حقانی رئیس مجمع علمای افغانستان گفت، کسانی که موضوع انتخابات را از نگاه اسلام زیر سوال میبرند نیاز به بحث و مطالعات اساسی دارند.

در این حال ثریا پوپل رئیس اکادمی علوم افغانستان پیام رئیس جمهور محمد اشرف غنی را که در آن روی اهمیت برگزاری انتخابات شفاف و شرکت مردم تأکید شده بود چنین به خوانش گرفت:

"از برکت انتخابات به مردم عام فرصت مهیا می‌شود تا حاکم شان‌را انتخاب کنند و با استعمال از رای شان در سرنوشت کشور و جامعۀ خود سهیم شوند تجارب تاریخی نشان می‌دهد که انتخابات یکی از راه‌های مطمین و عادلانه برای انتقال قدرت‌است."

این در حالیست که یکی از نگرانی‌های که در خصوص برگزاری انتخابات آینده در افغانستان مطرح است موضوع شفافیت این روند می‌باشد.

مردم و اعضای جامعۀ مدنی افغانستان همواره گفته‌اند، تا زمانی‌که نظام انتخابات اصلاح نشود در انتخابات آینده اشتراک نخواهند کرد.

اما حکومت وحدت ملی همواره روی متعهد بودنش برای ایجاد اصلاحات انتخاباتی تأکید کرده و گفته که قرار است تا سومین فرمان تقنینی رئیس جمهور در خصوص اصلاح نظام انتخاباتی بزودی صادر گردد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG