لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۶

صدیقی: تلاش‌ها برای یافتن دو تن از اتباع خارجی ادامه دارد


وزارت داخله افغانستان می‌گوید تلاش‌ها به هدف جستجوی دوتبعۀ خارجی ربوده شده آغاز شده‌است.

سخنگوی این وزارت روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت این دو تن اتباع امریکا و استرالیا بودند و شب گذشته از منطقه دارالامان کابل ربوده شده‌اند.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که این دو تن در پوهنتون امریکایی افغانستان در کابل تدریس می‌کردند و حوالی ساعت هشت شب دوشنبه از ساحه سناتوریم در دارالامان ناپدید شده‎اند.

وی گفت:

"این رویداد حوالی ساعت هشت دیشب در ساحه سناتوریم در سرک دارالامان کابل اتفاق افتاده‌است، پولیس کابل برای حل این قضیه تلاش‌هایش را شدت بخشیده‌است."

آقای صدیقی در مورد این که ممکن چه کسانی در این رویداد دست داشته باشند،جزئیات نداد.

روزنامۀ دیلی میل برتانیا از قول برخی منابع نوشته‌است که این دو تبعه خارجی حدود هشت وسی دقیقۀ شب گذشته ازسوی افراد مسلح که یونیفورم نظامیان افغان را بر تن داشتند از برابر پوهنتون امریکایی در افغانستان اختطاف شده‌اند.

اما این اولین قضیه اختطاف اتباع خارجی در کابل نیست در تازه ترین مورد در ماه جون سال روان دی سوزا یک زن هندی چهل ساله که کارمند موسسۀ آغا خان بود از سوی افراد مسلح ناشناس از منطقه قلعه فتح الله کابل ربوده شد.

با آن‌که وی پس از شش هفته، از چنگ رباینده‌گان رهایی یافت، اما ارگان‌های امنیتی در مورد این قضیه جزئیات ندادند.

شماری از آگاهان امور امنیتی می‌گویند ارگان‌های امنیتی در تأمین امنیت اتباع خارجی در کشور کوتاه آمده‌اند.

اجمل سایس یک آگاه امور امنیتی به رادیو آزادی گفت ادارات امنیتی بجای توظیف محافظ برای تأمین امنیت اتباع خارجی، برای تأمین امنیت در کشور باید توجه کنند.

وی گفت:

"مسئولیت این همه بدوش ارگان‌های امنیتی است زمانی که اتباع خارجی به کشور می‌آیند در تمام مدت اقامت شان باید نیروهای امنیتی، امنیت آنان راتأمین کنند."

این درحالیست که قوماندانی امنیۀ کابل چند ماه پیش از اتباع خارجی مقیم کابل خواسته بود تا هنگام گشت و گذار نیروهای امنیتی را در جریان قرار دهند.

در این حال حکمت‌الله حکمت یکی از باشنده‌های کابل می‌گوید اگر ارگان‌های امنیتی به تأمین امنیت اتباع خارجی توجه جدی نکنند این مسئله در کنار روند امداد رسانی، روی آمدن اتباع خارجی که می‌خواهند در افغانستان وظیفه اجرأ کنند نیز تأثیر منفی برجا خواهد گذاشت.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG