لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۸

واشنگتن پُست: کابل از گروه های جنایت‌کار به ستوه آمده‌است


واشنگتن پُست

روزنامۀ واشنگتن پُست در شمارۀ اخیر خود به اختطاف دو تبعۀ خارجی در کابل پرداخته‌است.

واشنگتن پُست می‌نویسد، دو استاد پوهنتون امریکایی، یک تبعۀ امریکا و دیگر از آسترالیا یک‌شنبه شب به زور اسلحه از سوی افراد مسلح ناشناس در کابل ربوده شدند.

به گفتۀ روزنامه، رباینده‌گان یونیفورم نیروهای امنیتی افغان را به تن داشتند.

واشنگتن پُست در ادامه می‌نویسد: دو تن از اتباع خارجی در حالی از کابل اختطاف شدند که سه روز پیش از این حادثه، در حمله بالای یک گروهی از سیاحان خارجی در هرات، ۵ تن زخمی شدند، طالبان مسلح مسئولیت آن‌را پذیرفتند.

به گفتۀ روزنامه، در همان روز هفت غیر نظامی پاکستانی نیز از سوی طالبان مسلح در ولایت جنوب شرقی لوگر زمانی ربوده شدند که هلیکوپتر حامل آن‌ها در ولسوالی ازره این ولایت سقوط کرد.

واشنگتن پُست می‌گوید، با آن‌که تا کنون مسئولیت اختطاف دو تن از اتباع خارجی در کابل را کدام گروهی به عهده نگرفته‌است، اما کابل پایتخت افغانستان از فعالیت گروه های جنایت‌کار که در اختطاف‌ها و باج‌گیری‌ها دست دارند به ستوه آمده‌است.

گاردین

روزنامۀ گاردین نیز موضوع اختطاف دو تن از اتباع خارجی در کابل را به تحلیل گرفته‌است.

گاردین می‌نویسد، آدم ربایی در افغانستان غیر معمول نیست، سال گذشته نیز سه خارجی در کابل اختطاف شدند، یک زن هندی که ماه گذشته از چنگ ربایندگان آزاد شد در جمع آن‌ها شامل بود.

روزنامه می‌گوید، اتباع خارجی که در افغانستان زندگی و یا کار می‌کنند، عمدتاٌ به سفارت‌خانه‌های مربوطۀ شان محدود اند و آنعدۀ که برای ملل‌متحد کار و یا در ارگان‌های غیر دولتی کار می‌کنند، به مجتمع‌های مسکونی خود محدود بوده و اجازۀ گشت و گذار بگونۀ آزاد را ندارند.

گاردین می‌نویسد، اختطاف اخیر یک امریکایی و یک آسترالیایی در کابل، خطر اختطاف خارجی‌ها بخصوص خبرنگاران خارجی را که در سراسر افغانستان گشت و گذار می‌کنند، افزایش می‌دهد.

روزنامهء گاردین می‌گوید، حکومت اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان که تأمین امنیت و فراهم کردن شغل را به باشندگان این کشور وعده سپرده‌است، تا اکنون نتوانسته جنگ پانزده ساله با طالبان را متوقف کند و یا هم جلو جرم و جنایات در این کشور را بگیرد.

نیوزویک

مجلۀ نیوزویک در شماره اخیر خود مطلبی را در مورد ادعای جنگجویان داعش نوشته که گویا به برخی از اسلحه و مهمات سربازان امریکایی در ننگرهار دست یافته‌اند.

به نوشتۀ نیوزویک، جنگجویان وابسته به گروه داعش در افغانستان به روز شنبه با انتشار تصاویری ادعا کردند که برخی از اسلحه و مهمات سربازان امریکایی را بدست آورده‌اند.

در تصاویر نشر شده، یک راکت انداز سیار، رادیو، بمب‎های دستی و یک کارت هویت مربوط به یک سرباز امریکایی دیده می‎شوند.

مجله نیوزویک می‎نویسد، با آن‎که جنگجویان داعش از دستگیری یک سرباز امریکایی بنام راین لارسون خبر داده‎اند اما نیروهای امریکایی در افغانستان این خبر را رد کرده‎اند.

به نوشته نیوزویک، گروه داعش سال گذشته نفوذ اش را در افغانستان به ویژه در ولایت شرقی این‎کشور گسترش داد.

نیوزویک از تظاهرات اخیر شهر کابل نیز یادآور شده که هدف حمله انتحاری قرار گرفت که در آن بیش از شصت تن کشته و دو صد تن دیگر زخمی شدند، مسئولیت این رویداد را جنگجویان داعش به عهده گرفتند.

مجلهء نیوزویک در ادامه نوشته‌است، حکومت افغانستان نه تنها درگیر جنگجویان داعش‌است بلکه حملات طالبان مسلح نیز در نقاط مختلف این‌کشور شدت گرفته‌است.

XS
SM
MD
LG