لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۸

حکیمی: حدود ۴۰۰ سرباز در پسابند غور در محاصره گیر مانده‌اند


فضل‌الحق احسان رئیس شورای ولایتی غور و همچنان نهاد های جامعه مدنی این ولایت هشدار می‌دهند که اگر امروز نیروهای کمکی به این ولسوالی نرسد این ولسوالی سقوط خواهد کرد.

بعد از چهار ماه درگیری شدید بین طالبان مسلح و نیروهای امنیتی در ولسوالی پسابند این ولایت سر انجام مخالفین مسلح توانستند شب گذشته آخرین کمربندهای امنیتی "جنگ جای و مدیررا" را در این ولسوالی به تصرف‌شان در آورند.

قای احسان با نگرانی از وضعیت امنیتی در ولسوالی پسابند می‌گوید در صورت نرسیدن کمک به این نیروها آنان شاهد فاجعۀ بزرگ که در آن جان بیش از سه صدو پینجاه تن از نیروهای امنیتی در خطر است، خواهند بود.

آقای احسان از حکومت مرکزی می‌خواهد تا هر چه عاجل به کمک این نیروها رسیده‌گی صورت گیرد.

احسان: اگر وضعیت تغیر نکند ما شاهد کشتار بیش از سه صد و پینجا تن از نیروهای امنیتی خواهیم بود.
احسان: اگر وضعیت تغیر نکند ما شاهد کشتار بیش از سه صد و پینجا تن از نیروهای امنیتی خواهیم بود.

وی گفت:

"اگر وضعیت تغییر نکند ما شاهد کشتار بیش از سه صد و پینجا تن از نیروهای امنیتی خواهیم بود، هر چند نمی‌خواهم زیاد جزئیات بگویم با آن هم ما بیش از ۴۰ تن تلفات دادیم. وضعیت فعلی برای ما نگران کننده‌است."

سخی جاوید یک عضو دیگر شورای ولایتی غور در صحبت با رادیو آزادی گفت اکنون از نقاطی که در اختیار طالبان وجود دارد آن‌ها می‌توانند به ساده‌گی تأسیسات حکومتی را هدف قرار دهند.

وی می‌گوید:

"تعداد سربازان شهید و زخمی اکنون هم به دست طالبان است و ولسوالی سخت در محاصره قرار دارد، اطراف ولسوالی گرفته‌ شده و فعلاً تعمیر ولسوالی و قوماندانی در تیررأس دشمن است."

فیضی: تمام نیروهای ما در محاصره‌است.
فیضی: تمام نیروهای ما در محاصره‌است.

محمد هاشم فیضی یک عضو دیگر شورای ولایتی غور در مورد وضعیت این ولسوالی چنین می‌گوید:

"ما از حکومت مرکزی خواهان کمک عاجل به پسابند هستیم تمام نیروهای ما در محاصره‌است و مطمئن هستم اگر کمک نشود تا بیست و چهار ساعت آینده این ولسوالی استراتیژیک سقوط کرده امنیت ولسوالی‌های دیگر را نگران می‌کند."

با این حال محمد حسن حکیمی یکی از فعالین مدنی غور می‌گوید که آنان از چهار ماه به این‌سو خطر سقوط این ولسوالی را که نیاز به یک برنامۀ منسجم و عملیات گسترده دارد با مسئولان شریک ساخته بودند، اما هیچ کس به داد شان گوش نداده‌است.

حکیمی: اگر توجه نشود امشب حدود چهارصد تن از نیروهای امنیتی با تمام تجهیزات شان به دست مخالفین افتاده فاجعه رخ خواهد داد.
حکیمی: اگر توجه نشود امشب حدود چهارصد تن از نیروهای امنیتی با تمام تجهیزات شان به دست مخالفین افتاده فاجعه رخ خواهد داد.

وی گفت:

"یک هفته می‌شود جنگ بسیار شدید در این ولسوالی جریان دارد که هر شب پنج و شش نفر کشته و زخمی داریم فعلا بسیاری سنگرها سقوط کرده و تنها تعمیر ولسوالی باقی مانده، اگر در این باره توجه نشود امشب صد در صد حدود چهارصد تن از نیروهای امنیتی با تمام تجهیزات‌شان به دست مخالفین افتاده فاجعه رخ خواهد داد."

به گفتۀ آنان با سقوط ولسوالی پسابند امنیت پنچ ولسوالی و مرکز این ولایت به خطر مواجه‎است.

خواستیم تا در این زمینه نظر والی و قوماندان امنیه را نیز با خود داشته باشیم اما آنان حاضر به گفتگو نشدند.

ولسوالی پسابند در ۱۷۰ کیلومتری جنوب غرب این ولایت قرار دارد.

پسابند پس از آن در خطر سقوط قرار گرفت که چندی قبل غلام ناصر خاضع والی غور گفته بود تمام تلفات واردۀ این جنگ برخاسته از غفلت وظیفوی مسئولین نظامی این ولسوالی است.

گزارش: قدیر غفوری

XS
SM
MD
LG