لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۲:۰۶

زمریال: ۳۰۰۰ خانواده در اثر جنگ‌های شدید در هلمند بی‌جا شده‌اند


ریاست مهاجرین و عودت کننده‌گان ولایت هلمند می‌گوید که حدود ۳۰۰۰ خانواده در اثر جنگ‌های شدید در این ولایت بی‌جا شده‌اند و نهاد های امداد رسان به دلیل نا امنی‌ها نمی‌توانند برای آن‌ها کمک توزیع کنند.

نقیب‌الله زمریال رئیس مهاجرین و عودت کننده‌گان هلمند روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت، طی یک هفتۀ اخیر این خانواده‌ها بی‌جا شده و نیاز به کمک‌های عاجل دارند.

وی افزود که جنگ در برخی مناطق هلمند شدید است و این خانواده‌ها نیز از ولسوالی‌های نا امن نادعلی، ناوه و گرمسیر به لشکرگاه مرکز این ولایت پناه برده‌اند.

آقای زمریال می‌گوید:

"ارقام تخمینی که ما در دست داریم سه هزار فامیل از ولسوالی‌های نادعلی، ناوه و گرمسیر بی‌جا شده‌اند، این همه در مدت هفت یا هشت روز که جنگ آغاز شده مردم بی‌جا شده فامیل‌ها آمده‌اند و در شهر لشکرگاه جابجا شده‌اند."

زمریال: گاز میان ۳۰۰۰ خانواده بیجا شده تا کنون ۵۰۰ آن از سوی ریاست مهاجرین و عودت کننده‌گان هلمند سروی شده و منتظر کمک می‌باشند.
زمریال: گاز میان ۳۰۰۰ خانواده بیجا شده تا کنون ۵۰۰ آن از سوی ریاست مهاجرین و عودت کننده‌گان هلمند سروی شده و منتظر کمک می‌باشند.

آقای زمریال گفت که سه تیم سروی آغاز به کار کرده و از میان ۳۰۰۰ خانوادۀ بی‌جا شده تا کنون ۵۰۰ آن از سوی ریاست مهاجرین و عودت کننده‌گان هلمند سروی شده و منتظر کمک می‌باشند.

وی همچنان گفت که برخی کمک‌ها از قبیل مواد غذایی به دلیل مسدود بودن شاهراه کندهار- هلمند به دسترس ریاست مهاجرین و عودت کننده‌گان ولایت هلمند قرار نگرفته‌است.

هلمند از ولایات نا امن افغانستان است و درگیری‌ها در این ولایت از چند ماه بدین‌سو شدت گرفته و حتی برخی مناطق این ولایت به تصرف طالبان مسلح درآمده است.

گفته می‌شود که تشدید جنگ در ماه‌های اخیر در هلمند ده‌ها هزار تن را بی‌خانمان ساخته و هزاران تن به لشکرگاه مرکز این ولایت پناه برده‌اند.

در این حال کمیته حالات اضطرار در کابل می‌گوید که کمک‌های لازم برای بی‌جا شده‌گان ولایت هلمند فرستاده شده‌است.

سیاس: کمک های لازم برای بیجا شده‌گان ولایت هلمند فرستاده شده‌است.
سیاس: کمک های لازم برای بیجا شده‌گان ولایت هلمند فرستاده شده‌است.

محمد اسلم سیاس معاون وزیر دولت در امور رسیده‌گی به حوادث می‌گوید که مقدار کمک‌ها به این ولایت فرستاده شده و تلاش می‌شود که مشکلات بی‌جا شده‌گان در هلمند کاهش یابد.

آقای سیاس می‌افزاید:

"پول نقد روان کردیم فعلاً در نظر داریم تا یک مقدار کمک‌های نقدی دیگر را نیز انتقال دهیم و در عین حال یک مقدار گندم، شکر و برخی مواد مورد نیاز دیگر را نیز انتقال داده‌ایم و تحت نظر ولایت تصمیم گرفته خواهد شد که کجا جابجا کنند تلاش ما این است که اگر مشکلی وجود داشته باشد آن را به حداقل رسانیم."

فعالان مدنی در این ولایت گفته‌اند اگر وضعیت به همین شکل در هلمند ادامه یابد مردم به خصوص بی‌جا شده‌گان در این ولایت با مشکلات بیشتر صحی، اجتماعی و اقتصادی روبرو خواهند شد.

شورای ولایتی هلمند نیز گفته‌است که بی‌جا شده‌گان در این ولایت به کمک‌های عاجل نیاز دارند و در این زمینه باید هرچه زودتر اقدام شود.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG