لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۰

غنی: افغان‌ها در مقابل جنگ تحمیل شده پیروز خواهند شد


رئیس جمهور غنی می‌گوید جنگ و کشتار هیچگاه به وحدت ملی آسیب نمی‌رساند و افغان‌ها در مقابل جنگ تحمیل شده پیروز خواهند شد.

رئیس جمهور غنی در دومین سالروز کشته شدن حشمت خلیل کرزی پسر کاکای حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و یکی از شخصیت های پر نفوذ ولایت کندهار به روز پنجشنبه در کابل گفت صلح آرمان تمامی افغان‌ها است و برای رسیدن به این هدف باید اتفاق وجود داشته باشد.

وی همچنان افزود، دشمن هر آن کسی را از بین می‌برد که افغانستان را بسوی رسیدن به آرمان‌هایش سوق می‌دهد.

آقای غنی گفت بشمول حشمت خلیل کرزی کسانی که در این راه قربانی شده‌اند آرمان بزرگ شان صلح بود و باید برای رسیدن به این هدف از راه اتحاد و اتفاق تلاش شود:

"عقیده مشترک ما اینست که وحدت ملی ما هیچوقت خدشه دار نمی‌شود، در مقابل این جنگ تحمیل شده ما پیروز می‌شویم، آرمان صلح تنها آرمان خان شهید نیست بلکه اولین و آخرین آرمان این ملت صلح پایدار است."

در مراسم دومین سالروز کشته شدن حشمت خلیل کرزی که در ارگ ریاست جمهوری برگزار شده بود بشمول حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و انوارالحق احدی رئیس جبهه نوین ملی از اپوزسیون حکومت تعدادی زیادی از کسانی اشتراک کرده بودند که همواره از کارکرد حکومت وحدت ملی انتقاد می‌کنند.

حشمت خلیل کرزی
حشمت خلیل کرزی

حشمت خلیل کرزی دو سال پیش در ۲۹ ماه جولای در روز دوم عید سعید فطر در خانه اش از سوی یک حمله کننده انتحاری کشته شد.

حکومت افغانستان این نوع قتل ها را زنجیره‌یی نامیده است، پیش از این نیز شماری از بزرگان قومی، عالمان دین و برخی چهره های مطرح در این سلسله به قتل رسیده اند.

احمد شاه مسعود، برهان الدین ربانی رئیس پیشین شورا عالی صلح، احمد ولی کرزی و عده‌یی دیگر از چهره های سیاسی و امنیتی به گونه زنجیره یی کشته شده اند اما حکومت تا کنون در مورد این قضایا معلوماتی را با مردم شریک نساخته است.

در این حال عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان که در این مراسم حضور داشت گفت دشمن تلاش می‌کند تا از طریق این گونه کشتارها تفرقه قومی ایجاد کند.

او گفت برای پایان دادن به این نوع رویداد ها نیاز است کشورهای که میان تروریزم خوب و بد فرق قایل اند ستراتیژی شان را تغییر بدهند:

عبدالله: دشمن تلاش می‌کند تا از طریق این گونه کشتارها تفرقه قومی ایجاد کند.
عبدالله: دشمن تلاش می‌کند تا از طریق این گونه کشتارها تفرقه قومی ایجاد کند.

"عزم و اراده حکومت وحدت ملی در این که از تروریزم در هیچوقت و در هیچ شرایط بعنوان وسیله پیشبرد اهداف سیاست خارجی یا اهداف منطقه یی استفاده نکنیم، خلل ناپذیر است، هر نام و عنوان که تروریست دارد و از هر گوشه دنیا که هست او را ما به چشم تروریست می‌بینیم و در مقابل اش استیم، زیرا مردم ما قربانی شدند؛ اما این ها از کجا آمدند و در کجا تربیت شدند."

حکومت افغانستان در این مراسم لقب "شهید مردم" را به حشمت خلیل کرزی اعطا کرد و رئیس جمهور غنی تعهد سپرد که در قریه خود با مصارف شخصی، بنام وی یک مکتب را اعمار خواهد کرد.

مقام های افغان در مورد این که عاملین این قتل های زنجیره یی را چی زمانی به محاکمه خواهند کشانید چیزی نگفتند اما تأکید کردند که برای تحقق اهداف این قربانیان تلاش خواهند کرد.

سحر لیوال

XS
SM
MD
LG