لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۴

ارگ در گفتگو های چهار جانبه عملکرد و صداقت میخواهد


حکومت افغانستان می گوید از هر کشوری که در گفتگو های صلح خواهان همکاری است عملکرد و صداقت می خواهد.

هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، این موضوع را در واکنش به اظهارات تازه مشاور صدراعظم پاکستان در مورد آغاز دوباره مذاکرات چهار جانبه، به رادیو آزادی گفت.

سرتاج عزیز روز جمعه به خبرنگاران گفت در هفته های آینده مذاکرات چهار جانبه دوباره آغاز خواهد شد.

سرتاج عزیز مشاور صدراعظم پاکستان
سرتاج عزیز مشاور صدراعظم پاکستان

اسلام آباد بار دیگر از آمادگی هایش برای برگزاری نشست چهار جانبه خبر می دهد اما کابل باز هم بر موضع قبلی اش تاکید می کند که نخست باید تعهدات عملی شوند و همکاری ها صادقانه باشند.

سرتاج عزیز مشاور صدراعظم پاکستان روز جمعه به خبرنگاران گفت کشورش امیدواری دارد که مذاکرات چهار جانبه میان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا در هفته های آینده از سر گرفته شود.

آقای عزیز افزود یگانه راه حل مشکلات افغانستان حل سیاسی است و گفتگو های صلح باید آغاز شود.

به گفته وی، طالبان مسلح نمی توانند افغانستان را به زور و خشونت اشغال کنند.

در کابل، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می گوید: در گفتگو ها برای هر کسی که از خشونت دست بردارد، باز است.

هارون چخانسوری همچنان به رادیو آزادی گفت: اگر کسی از موضع زور حرف بزند، نیرو های امنیتی افغان توانایی پاسخ دادن به آنها را با جدیت کامل دارند:

هارون چخانسور سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
هارون چخانسور سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

" ما از شرکای خود و هر کسی که برای آوردن صلح در افغانستان کمک و همکاری می کنند، خواهان عمل به تعهدات و صداقت شان استیم. اگر به تعهداتِ صورت گرفته در مذاکرات چهار جانبه صادقانه عمل شود، مشکلی نیست و مذاکرات آغاز می شود و در مورد آن بحث خواهد شد."

با برگزاری پنج دور از گفتگو های چهار جانبه، این روند با کشته شدن ملا اختر محمد منصور رهبر پیشین گروه طالبان در خاک پاکستان در بیست و یکم ماه می امسال به حالت تعلیق در آمد.

حکومت افغانستان گفت که پاکستان تا هنوز از طالبان حمایت می کند و کشته شدن ملا منصور به این ادعا مُهر تائید می گذارد.

پیش از این حکومت افغانستان گفته بود تا هنگامی که پاکستان تعهدات گذشته اش را عملی نکند، ادامه این روند مفهومی ندارد و اثر گذار نخواهد بود.

در بیست و یکم ماه جولای هم مشاور صدراعظم پاکستان گفته بود تا دو یا سه هفته مذاکرات چهار جانبه برگزار خواهد شد.

حالا تقریباً همان زمان فرا رسیده و ظاهراً سرتاج عزیز برای اینکه حرفی در این مورد داشته باشد، باز هم برای برگزاری این گفتگو ها در چند هفته آینده ابراز امیدواری کرده است.

خواست حکومت افغانستان در دور دوم نشست چهار جانبه که در ماه فبروری در کابل برگزار شد، همین بود که پاکستان گروه طالبان را به میز مذاکره بیاورد.

با آنکه پاکستان برای این کار وعده سپرده بود، اما به گفته حکومت افغانستان آنرا عملی نکرد و در نهایت گروه طالبان هم شرکت در نشست های چهار جانبه را رد کردند.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG