لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۵

غورزنگ: کشته شدن حافظ سعید سرآغاز نابودی داعش در افغانستان است


حافظ سعید رهبر گروه داعش برای افغانستان و پاکستان
حافظ سعید رهبر گروه داعش برای افغانستان و پاکستان

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید کشته شدن حافظ سعید رهبر گروه داعش برای افغانستان و پاکستان، سر آغاز نابودی این گروه در افغانستان است.

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که کشته شدن حافظ سعید رهبر گروه داعش بیانگر اراده قوی این کشور و متحدین بین‌المللی‌اش در امر از بین بردن داعش و سایر گروه‌های تروریستی در افغانستان است.

تواب غورزنگ رئیس روابط ستراتیژیک و سخنگوی این شورا روز شنبه به رادیو آزادی گفت که حکومت متعهد به پاکسازی افغانستان از وجود گروه داعش بوده و کشته شدن حافظ سعید مثال بزرگ از این تعهد است.

تواب غورزنگ رئیس روابط ستراتیژیک و سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان
تواب غورزنگ رئیس روابط ستراتیژیک و سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

وی در ادامه گفت:

"کشته شدن وی به این معنی است که حکومت، نیروهای امنیتی افغان و متحدین بین‌المللی افغانستان در جنگ دهشت افگنان بخصوص جنگ با داعش جدی است. با کشته شدن حافظ سعید، اراده، قوت و شدت حکومت افغانستان مشخص می‌شود و این حکومت متعهد است تا تمامی گروه‌ها، عناصر و مراکز داعش را در افغانستان از بین ببرد و خاک پاک افغانستان را از وجود این گروه تروریستی پاک کند."

آقای غورزنگ افزود که با کشته شدن حافظ سعید انتقاداتی که گویا حکومت افغانستان در امر مبارزه با داعش جدی عمل نمی‌کند نادرست ثابت می‌شود.

شورای امنیت ملی افغانستان در حالی از کشته شدن حافظ سعید رهبر گروه داعش برای افغانستان و پاکستان استقبال می‌کند که حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان خبر مرگ وی را در گفتگو با آژانس خبری رویترز تائید کرده‌است.

وزارت دفاع امریکا نیز روز گذشته گفت که حافظ سعید رهبر گروه داعش در حمله هوایی این کشور در ولسوالی کوت ولایت ننگرهار با چند تن از افراد مهم اش کشته شده‌است.

با آنکه مقامات افغان کشته شدن حافظ سعید را برای ریشه کن ساختن گروه داعش در افغانستان به فال نیک می‌گیرند، اما یک منبع امنیتی به رادیو آزادی گفت که پس از کشته شدن حافظ سعید این گروه حسیب لوگری را به حیث رهبر جدید اش انتخاب کرده‌است.

از سوی هم برخی از کارشناسان نظامی افغان، کشته شدن رهبر گروه داعش را بخاطر تضعیف فعالیت داعش و ایجاد ترس میان حامیان این گروه مهم می‌دانند.

جاوید کوهستانی به رادیو آزادی گفت که حافظ سعید با دیگر گروه‌های تروریستی روابط عمیق داشت و کشته شدن وی روی گروه داعش بی تأثیر نخواهد بود.

جاوید کوهستانی کارشناس مسایل سیاسی
جاوید کوهستانی کارشناس مسایل سیاسی

وی گفت:

"کشته شدن حافظ سعید با داشتن ریشه‌های قومی و حمایت‌های که از طریق آی اس آی و سایر شورشیان پاکستان بدست می آورد می‌توانست این گروه را در یک سطح از سازماندهی حفظ کند، بناءً مرگ حافظ سعید می‌تواند به پراکنده شدن داعش در حوزه شرق افغانستان کمک بکند و از پیوستن سایر شورشیان از جغرافیای پاکستان به داعش نقطه پایان بگذارد."

آقای کوهستانی گفت که کشته شدن حافظ سعید نه تنها سبب تضعیف گروه داعش خواهد شد بلکه مقاومت این گروه را در برابر نیروهای امنیتی افغان نیز از بین خواهد برد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG