لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۲

مسافرین: پولیس محلی مانع رفت و آمد مسافرین از مسیر بلخاب شده‌است


شماری از باشنده‌گان ولسوالی بلخاب سرپُل می‌گویند پولیس محلی در منطقۀ مسجد سبز ولسوالی سانچارک و آب کلان مانع رفت و آمد موترهای مسافر بری می‌شود.

به گفته آنان در قسمت ده مرده هیچ مانع وجود ندارد اما پولیس محلی آنان را اذیت کرده و مورد لت و کوب قرار می‌دهد.

دو تن از این مسافرین به رادیو آزادی گفتند، پولیس محلی همیشه مانع رفت و آمد مردم می‌شود.

آنان می‌گویند:

"ما نمی‌دانیم چرا این این کار را می‌کنند. هر روز همین قسم راه را بند می‌سازند."

"ما اگر بخواهیم از دیگه راه‌ها برویم ضرور است تا مزار شریف بسیار فاصله‌های دور را بپیماییم. این راه برای ما نیم ساعته و بسیار نزدیک است."

محمد ظاهر وحدت والی سرپُل می‌گوید برای اینکه مسیر ده مرده بدست مخالفین قرار دارد این منطقه بیشتر اوقات تحت تدابیر شدید امنیتی می‌باشد.

محمد ظاهر وحدت والی سرپُل
محمد ظاهر وحدت والی سرپُل

آقای وحدت افزود، باشنده‌گان بلخاب باید با پولیس محلی همکار باشند تا جلو گروگانگیری‌ها گفته شود:

"پولیس ملی و یا پولیس محلی از مسافرین وقتیکه پرسان می‌کند مسافرین باید خفه نشوند برای اینکه مبادا در مسیر راه مخالفین آن‌ها را گروگان نگیرند چرا که در این راه پیش از این چندین بار مخالفین مردم را گروگان گرفته‌بودند و ما مطمئن هستیم که هیچگاه پولیس مردم را اذیت نکرده‌است."

با این حال مسئولان امنیتی سرپُل ایجاد چندین محلات بازرسی در منطقه مسجد سبز و آب کلان ولسوالی بلخاب را تائید کرده می‌گویند، تشکیلات پولیس محلی در این مناطق جدید است و تا هنوز تعلیمات درست ندیده‌اند.

عبدالقیوم باقی زوی قوماندان امنیه سرپُل گفت، با جدیت تمام این موضوع را پیگیری می‌کنیم اگر در این مورد شواهدی را دریافتیم آن‌ها را از چوکات پولیس دور خواهیم کرد.

وی می‌گوید:

"پولیس ما هیچ وقت از قانون سرکشی نکرده و هرگاه چنین کاری کرده ما موضوع را تعقیب می‌کنیم. متأسفانه بسیاری از پولیس‌های محلی تعلیم دیده نیستند باز هم ما به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهیم که مردم را آزار و اذیت نماید."

مسیر راه بلخاب از مسیر ده مرده ولسوالی سانچارک حدود ۱۴۰ کیلومتر با مرکز ولایت سرپُل فاصله دارد اما از راه‌های بدیل که نسبتاً امن گفته می‌شود حدود ۳۰۰ کیلومتر فاصله دارد که تنها موترهای فلانکوچ و یا موترهای مسافربری خورد می‌توانند از راه‌های بدیل رفت و آمد کنند اما رفت و آمد برای موترهای باربری امکان پذیر نیست.

گزارش: محمد عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG